FAKTOR KEAKTIFAN DAN KEBERKESANAN KESATUAN PEKERJA PEKERJA SABAH ELECTRICITY SDN BHD (KPPSESB)



NAMA PENSYARAH : AZIZAN MORSHIDI


AHLI KUMPULAN:

BIL
NAMA
NO MATRIK
1.
AZIAN BINTI HUSSIN
BA13110145
3.
NORAINI BINTI AZIZ
BA13110310
4.
NORSHIMA BINTI JUMADIL
BA13110329
5.
NURMASLIZA BINTI MUHAMAD
BA13110373


1.0 PENGENALAN KESATUAN PEKERJA-PEKERJA SABAH ELECTRICITY SDN. BHD (KPPSESB).

Kesatuan sekerja di SESB ini terdahulunya dikenali sebagai Kesatuan Sekerja Lembaga Elektrik Sabah (LES) dan kini dikenali sebagai Kesatuan Sekerja Sabah Electricity Sdn. Bhd. (SESB). Di dalam syarikat SESB ini wujud dua kesatuan iaitu Kesatuan Sekerja Perkeranian (non-executive) dan Kesatuan Sekerja Kejuruteraan (executive). Dalam kajian ini, akan lebih memfokuskan kepada Kesatuan Sekerja Perkeranian dalam syarikat Sabah Electricity Sdn. Bhd.

          Kesatuan Sekerja SESB (perkeranian)  ini telah lama menerima pengiktirafan iaitu sejak tertubuhnya syarikat  SESB  ini.  Kesatuan  ini    telah wujud dalam anggaran 50 tahun. Menurut Peraturan-Peraturan Kesatuan Pekerja-Pekerja Sabah Electricity Sdn. Bhd (KPPSESB) Sabah dalam peraturan 1 mengenai nama dan alamat berdaftar iaitu nama kesatuan yang telah ditubuhkan ialah KESATUAN PEKERJA-PEKERJA SABAH ELECTRICITY SDN. BHD atau nama ringkasnya ‘KPPSESB’. Dalam peraturan 1 ini juga, termasuk pejabat berdaftar kesatuan iaitu Ibu Pejabat, Sabah Electricity Sdn. Bhd, Wisma Sesb, Jalan Tunku Abdul Rahman, 88673 Kota Kinabalu, Sabah dan tempat mesyuaratnya ialah di pejabat SESB juga atau mana-mana tempat yang telah ditetapkan oleh Majlis Jawatan kuasa Kerja.

          Tujuan penubuhan kesatuan ini adalah untuk mengorganisasikan pekerja-pekerja yang menjadi ahli sebagai ahli kesatuan dan memajukan kepentingan mereka dalam bidang perhubungan perusahaan, kemasyarakatan dan ilmu pengetahuan. Selain itu, kesatuan ini juga bertujuan untuk mengatur perhubungan di antara pekerja dengan majikan bagi maksud melaksanakan perhubungan perusahaan yang baik, meningkatkan daya pengeluaran dan memperoleh serta mengekalkan bagi ahli-ahlinya keselamatan pekerjaan, sukatan gaji yang adil dan sesuai serta syarat-syarat pekerjaan yang sepatutnya. Hubungan antara ahli-ahli lain dengan kesatuan atau pegawai kesatuan juga dijaga dan penyelesaian masalah antara mereka dilakukan secara aman dan muafakat melalui jentera penimbang tara. Tujuan-tujuan lain adalah seperti memajukan kebajikan pekerja dari segi ekonomi, sosial dan pendidikan dengan cara yang sah di sisi undang-undang, member bantuan guaman kepada ahli berhubung dengan pekerjaan, bantuan pembiayaan semasa teraniaya atau semasa pertikaian perusahaan, menganjurkan dan mengendalikan sebarang kursus. Secara amnya, kesatuan sekerja ini melaksanakan sebarang tujuan kesatuan sekerja yang sah di sisi undang-undang.

          Keahlian dalam kesatuan ini berjumlah lebih kurang 1800 orang dan merupakan kesatuan sekerja yang mempunyai ahli paling ramai bagi seluruh Sabah. Penyertaan ahli ke dalam kesatuan ini adalah seawal kemasukan pekerja tersebut ke dalam syarikat ini. Walau bagaimanapun, tiada paksaan kepada pekerja-pekerja di SESB untuk menyertai kesatuan ini. Bagi pekerja yang baru memasuki SESB, maka jawatankuasa dan presiden kesatuan sendiri yang akan mengadakan satu sesi pengenalan mengenai kesatuan sekerja yang ada di SESB sama ada dari segi kebaikan dan manfaat yang bakal diterima oleh pekerja. Pemilihan jawatankuasa pula akan dilakukan setiap dua tahun sekali dan undian akan dibuat oleh ahli kesatuan sekerja SESB untuk memilih ahli jawatankuasa yang baru. Kesatuan sekerja SESB ini sangat menitikberatkan tentang kebajikan ahli mereka. Ahli-ahli kesatuan dan ahli jawatankuasa mengamalkan sikap demokrasi dalam kesatuan.


1.1     CARTA ORGANISASI KESATUAN PEKERJA-PEKERJA SABAH ELECTRICSDN. BHD. 2014-2016

AZHAR DATUK HJ. MY AHMAD
(PRESIDEN)

PRIMUS DINATUS (TIMBALAN PRESIDEN)

AMIR HASSAN AMIR HUSSIEN (SETIAUSAHA AGONG)

AMIR HASSAN AMIR HUSSIEN (SETIAUSAHA AGONG)

DAIM GIAT @ MOHD IZWAN (PEN. SETIAUSAHA AGONG)
 



JAWATANKUASA AHLI MAJLIS TERTINGGI

HAJI HANIF SAFRI

ABD. KAIYUM HJ BADIOL ZAMAN

LUDIS @ AHMAD BIN NASIR

CHARLES LAIP

LINUS ALOVSIUS

IBRAHIM @ AG. IBERAHIM PG HJ. BAGUL

ROSLIN MOHD NOOR

AMINA BTE HJ HALI

SABDIN KADIR
 

1.2      Tugas  Pegawai-Pegawai Kesatuan Pekerja-Pekerja Sabah Electricity Sdn. Bhd. (KPPSESB) Sabah

Yang Dipertua

a)    Menjadi Pengerusi semua mesyuarat dan bertanggungjawab tentang ketenteraman dan kesempurnaan mesyuarat-mesyuarat itu serta mempunyai undian pemutus dalam semua isu semasa pada masa mesyuarat kecuali perkara-perkara yang melibatkan undi sulit
b)   Mengesahkan dan menandatangani minit tiap-tiap mesyuarat
c)    menandatangani semua cek Kesatuan bersama-sama dengan Setiausaha dan Bendahari
d)    mengawasi pentadbiran dan perjalanan Kesatuan dan berikhtiar supaya peraturan-peraturan ini dipatuhi oleh semua yang berkenan.

Naib Yang dipertua
membantu Yang Dipertua dalam menjalankan tugas-tugasnya dan memangku jawatan Yang Dipertua semasa ketiadaannya.

Setiausaha
a)    mengelolakan kerja-kerja Kesatuan mengikut peraturan – peraturan ini dan melaksanakan perintah-perintah dan arahan-arahan Mesyuarat Agung atau Majlis Jawatankuasa Kerja
b)   mengawasi kerja-kerja kakitangan Kesatuan dan bertanggungjawab tentang surat menyurat dan menyimpan buku-buku, surat-surat keterangan dan kertas-kertas Kesatuan mengikut cara dan aturan yang diarahkan oleh Majlis Jawatankuasa Kerja
c)    menetapkan serta  menyediakan agenda mesyuarat Majlis Jawatankuasa Kerja dengan persetujuan Yang Dipertua dan menghadiri semua mesyuara, menulis minit-minit mesyuarat dan menyediakan Penyata Tahunan Kesatuan untuk Mesyuarat Agung Tahunan
d)    menyediakan atau menguruskan supaya disediakan Penyata- penyata Tahunan dan surat keterangan lain yang dikehendaki oleh Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja dalam masa yang ditentukan
e)    menyimpan dan mengemas kini surat Daftar Ahli yang mengandungi nama ahli, alamat, nombor kad pengenalan dan tarikh menjadi ahli Kesatuan
f)     menandatangani semua cek Kesatuan bersama dengan Yang Dipertua dan Bendahari.

Penolong Setiausaha

a)    membantu Setiausaha dalam urusan pentadbiran Kesatuan dan memangku jawatan Setiausaha pada masa ketiadaannya
b)   menjalankan tugas-tugas sebagaimana diarahkan oleh Majlis Jawatankuasa Kerja

Bendahari

a)    bertanggungjawab dalam urusan penerimaan dan pembayaran wang Kesatuan dan urusan penyimpanan buku kira-kira sebagaimana yang dikehendaki oleh Peraturan – peraturan Kesatuan Sekerja 1959
b)   mengeluarkan resit rasmi bagi sebarang wang yang diterima
c)    bertanggungjawab tentang keselamatan simpanan buku-buku kewangan dan surat-surat keterangan yang berkenaan di Ibu Pejabat. Buku-buku dan surat-surat keterangan ini tidak boleh dikeluarkan dari tempat rasminya tanpa kebenaran yang bertulis daripada Yang Dipertua pada tiap-tiap kali ia hendak dikeluarkan
d)    menyediakan penyata kewangan bagi tiap-tiap mesyuarat Majlis Jawatankuasa Kerja dan Mesyuarat Agung
e)    menandatangani semua cek Kesatuan bersama dengan Yang Dipertua dan setiausaha.


 2.0      PERMASALAHAN KAJIAN
Mutakhir ini sering diperkatakan tentang kurangnya keberkesanan dan kurangnya kepentingan dalam menyertai kesatuan sekerja. Malah ada kalangan pekerja yang masih kurang pengetahuan tentang apa sebenarnya kesatuan sekerja dan kepentinganya terhadap orgnisasi dan ahli kesatuan. Bermula dalam tahun 1947 dan pada penghujung tahun tersebut sebanyak 298 kesatuan sekerja telah didaftarkan dengan jumlah keahlian seramai 195,113 orang. Nama Pejabat Pendaftaran Kesatuan Sekerja telah ditukar kepada Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja dalam tahun 1989. Gelaran Ketua Jabatan telah juga ditukar daripada Pendaftar Kesatuan Sekerja kepada Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja untuk mencerminkan peranan dan tanggungjawab yang sebenar selain daripada mendaftarkan kesatuan sekerja.

                Di Britain pada tahun 1979, Kesatuan Sekerja mencapai keahlian sebanyak 13,289 juta orang tetapi angka tersebut telah menurun sebanyak 9 juta orang pada tahun 1992. Manakala pada tahun 1980 sehingga 1990-an para pekerja kurang berminat menyertai Kesatuan Sekerja kerana perubahan yang berlaku dalam struktur dan bentuk kerja yang baru. Selain itu juga, apa yang berlaku di Korea Selatan dimana kadar penggangguran telah meningkat kerana pekerja tidak lagi berminat menyertai kesatuan sekerja disebabkan oleh tidak mampu membayar yuran keahlian kesatuan sekerja. Di samping itu, mereka berpendapat tidak ada apa-apa faedah yang akan diterima sekiranya mereka menyertai kesatuan sekerja. Hal ini kerana ramai pekerja mulai hilang kepercayaan terhadap pemimpin kesatuan sekerja pada masa kini yang sentiasa berkonflik dalam aspek perebutan jawatan tertinggi kesatuan sekerja. Contohnya di Malaysia pula kemelesatan ekonomi yang berlaku pada tahun 1997 daripada laporan yang diterima menjangka kadar pemberhentian pekerja sektor elektronik mencecah sehingga 90,000 jika ekonomi terus lembap. Jumlah itu kira-kira 50% daripada jumlah pekerja sektor elektronik seluruh Negara iaitu 180,000 orang. Keadaan ini menyebabkan banyak pekerja diberhentikan.

                Perubahan dalam bentuk pekerjaan juga merupakan salah satu faktor mengapa kesatuan sekerja dianggap tidak perlu. Misalnya pada masa kini majikan lebih berminat mengambil pekerja sambilan terutamanya golongan wanita yang dapat dilihat di dalam sektor perkhidmatan seperti industri perhotelan, insurans, pengkeranian dan pendidikan yang lebih memerlukan tenaga golongan wanita. Bagi golongan ini mereka tidak berminat menyertai kesatuan sekerja kerana mereka tidak bekerja sepanjang waktu atau tetap dalam sesebuah syarikat. Tambahan lagi ramai kaum wanita yang masih lagi tidak faham peranan kesatuan sekerja dan kepentingnya dalam kehidupan mereka. Hal ini juga disebabkan oleh golongan tersebut mendapati dengan cara itu mereka dapat menguruskan masa dengan lebih tepat di antara pekerjaan dan juga pengurusan keluarga. Keadaan ini menjadikan golongan wanita terutamanya yang sudah berumahtangga mempunyai masa yang lebih untuk diluangkan bersama-sama keluarga.

                Selain daripada itu majikan menganggap kesatuan sekerja hanyalah merupakan satu gangguan sahaja dalam sesebuah syarikat, bukannya membantu dalam proses meningkatkan kualiti dan produktiviti pekerja. Cabaran inilah telah dihadapi oleh Malaysia Trade Union Congress (MTUC) dan National Union Plantation Workers (NUPM). Kebanyakan syarikat swasta tidak menggalakkan para pekerjanya menyertai kesatuan sekerja kerana takut adanya ancaman seperti mogok dan piket yang akan dilancarkan oleh pihak kesatuan sekerja. Keadaan tersebut boleh menyebabkan sesebuah syarikat mengalami kerugian yang besar. Perkara ini juga akan mengganggu sistem organisasi sesebuah syarikat yang boleh membawa kemudaratan kepada syarikat tersebut. Akibat daripada perkara tersebut perundingan kolektif tidak dapat dijalankan di antara pihak majikan dan juga pekerja. Isu-isu yang berkaitan seperti upah, kebajikan, hak pekerja, keselamatan, kesihatan serta bonus tidak dapat dibincangkan oleh pihak kesatuan sekerja.

                Pengurusan kerja lebih menekankan pekerja untuk meningkatkan produktiviti tanpa memberi sebarang ganjaran. Ini bermaksud pengurusan sumber manusia mahukan pekerja lebih komited terhadap matlamat, misi dan visi sesebuah organisasi. Pengurusan sumber manusia juga mengamalkan sikap pluralist yang tidak suka dengan kewujudan kesatuan sekerja. Hal ini menyebabkan secara tidak langsung amalan yang diterapkan oleh pengurusan sumber manusia mengurangkan minat para pekerja terhadap kesatuan sekerja. Oleh sebab itulah, Amerika Syarikat dan Syarikat Multinasional mengamalkan dasar antikesatuan sekerja. Mereka menganggap urusan-urusan pekerja boleh di selesaikan dengan mudah tanpa campurtangan kesatuan sekerja. Daya penarik ciri-ciri pengurusan sumber manusia ialah kenaikan gaji mengikut prestasi yang menampilkan banyak keistimewaan kepada golongan pekerja.

                Daripada permasalahan ini kebanyakan organisasi dan individu tidak ingin menyertai kesatuan sekerja kerana tidak memahami kepentingan dan kelebihan yang mereka boleh perolehi. Oleh itu, bagi membuktikan permasalahan ini adalah sesuatu yang tidak dapat dielak kan satu kajian telah dilaksanakan di Sabah Electricity Sdn. Bhd. Kajian ini adalah bagi membuktikan bahawa wujudnya kesatuan sekerja yang efisen dan sistematik serta berkesan sebernya adalah satu kelebihan kepada pihak majikan, pekerja dan organisasi itu sendiri.





3.0      PERSOALAN KAJIAN
1.    Apakah faktor keaktifan kesatuan sekerja pekerja pekerja sabah eletricity sdn bhd (kppsesb)?
2.    Apakah faktor keberkesanan kesatuan pekerja-pekerja sabah eletricity sdn bhd (kppsesb)?

           
4.0      OBJEKTIF KAJIAN
1.    Mengetahui faktor keaktifan kesatuan sekerja pekerja pekerja sabah eletricity sdn bhd (kppsesb)
2.    Mengetahui faktor keberkesanan kesatuan pekerja-pekerja sabah eletricity sdn bhd (kppsesb)



5.0      SOROTAN LITERATUR
Konsep Kesatuan Sekerja
Jackson (1992) menerangkan kesatuan sekerja sebagai sebarang organisasi, iaitu keahliannya terdiri daripada pekerja dan mereka berusaha untuk memperjuangkan dan menyuarakan kepentingan serta hak-hak pekerja di tempat kerja dan masyarakat, menyusun dan mengatur hubungan pekerjaan melalui proses perundingan kolektif sccara langsung dengan pihak pengurusan.

Menurut Salamon (1998) pula, kesatuan sekerja digambarkan sebagai organisasi pekerja yang ditubuhkan untuk memperbaiki status pembayaran dan kondisi pekerjaan dalam kalangan ahlinya. Malah, kesatuan sekerja juga merupakan persatuan pekerja yang berusaha melalui perundingan kolektif untuk memperbaiki kondisi kerja, ekonomi dan kedudukan sosial dan berusaha menggunakan kuasa perundingan kolektif untuk memperbaiki upah dan kondisi pekerjaan dalam kalangan ahli.

Peranan kesatuan sekerja
Ab. Aziz (2002) menjelaskan bahawa kesatuan sekerja mempunyai tiga peranan yang penting dalam perhubungan perindustrian iaitu menggalakkan perhubungan perindustrian yang sihat dan harmoni, mewakili pekerja dan membantu meningkatkan kualiti hidup serta taraf pekerja. Kesatuan sekerja berperanan dalam menggalakkan perhubungan perindustrian melalui proses perundingan kolektif yang seterusnya menjurus kepada pembaikan dan pembaharuan perjanjian kolektif majikan-pekerja yang ideal yang harus mengambilkira pembaikan syarat dan terma pekerjaan, jaminan status ekonomi melalui kenaikan gaji dan pangkat serta merapatkan pertikaian keperluan antara kedua-dua pihak

Keberkesanan Kesatuan Sekerja
Keberkesanan kesatuan sekerja ditakrifkan sebagai aktiviti dan sifat-sifat organisasi yang membolehkan kesatuan untuk mencapai matlamat (Hammer & Wazeter, 1993). Bryson (2003) membezakan dua jenis keberkesanan kesatuan iaitu kesatuan keberkesanan organisasi yang mana istilah yang digunakan untuk merumuskan faktor-faktor yang memberikan kapasiti kepada kesatuan untuk mewakili anggotanya secara sihat dalam sesebuah organisasi. Jenis kedua adalah keberkesanan penyampaian kesatuan yang mana didefinisikan sebagai keupayaan kesatuan itu untuk menyampaikan kepada pekerjanya dari segi meningkatkan kerja dan situasi  bekerja. Menurut Bryson lagi, kedua-dua konsep ini menandakan kesatuan adalah memberi kesan kepada ahli dalam organisasi.

          Satu kajian dibuat oleh Fiorito et al. (1993) antara kesatuan kebangsaan di Amerika Syarikat untuk mengkaji persepsi kesatuan rasmi secara berkesan. Objektif kajian tersebut untuk mengkaji ciri-ciri keahlian dalam kesatuan negara. Temu bual seramai 275 pegawai kesatuan kebangsaan yang mewakili 111 bahagian kesatuan sekerja kebangsaan berdasarkan enam dimensi keberkesanan kesatuan iaitu rundingan, politik, membaiki diri, mengorganisasi, perpaduan antara ahli dan pengambilalihan sumber. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa keberkesanan kesatuan dipertingkatkan dengan cara inovasi dan mengurangkan pemusatan dalam membuat keputusan dalam kesatuan. Hal ini bermakna bahawa kesatuan yang lebih inovatif adalah hasil dari cara ahli kesatuan bertindak dan keputusan beralih dari bawah iaitu dengan mementingkan keahlian kesatuan supaya kejayaan yang lebih besar dalam menuju keberkesanan organisasi.

Keaktifan Kesatuan Sekerja
Thomas Chacko (1985), menjalankan kajian bertajuk "Penyertaan Ahli dalam Aktiviti Kesatuan: Persepsi Keutamaan Kesatuan, Persembahan, dan Kepuasan". Data kajian ini diperolehi dari tahun 1977, Tinjauan Kualiti Pekerjaan yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan Tinjauan di Universiti Michigan. Sampel kajian terdiri daripada 376 ahli kesatuan telah digunakan untuk kajian ini. Data telah tertakluk kepada Analisis Diskriminan. Empat analisis diskriminan berasingan telah dilakukan dengan menggunakan empat indeks penyertaan pekerja dalam aktiviti kesatuan sebagai pemboleh ubah bersandar dan menggunakan pengukuran utama bagi ahli kesatuan serta persepsi dan prestasi ahli kesatuan sebagai pemboleh ubah bebas. Kajian ini mendedahkan bahawa persepsi ahli terhadap keberkesanan kesatuan mereka dalam memperoleh kesatuan yang responsif kepada keahlian yang signifikan dengan penyertaan ahli dalam aktiviti kesatuan. Kepuasan kesatuan adalah bergantung kepada penyertaan ahlinya. Persepsi kuasa kesatuan dan perkhidmatan dan pembolehubah demografi seperti umur dan pendidikan didapati mempunyai hubungan kurang penting dengan penyertaan ahli.




6.0      KAEDAH KAJIAN
Di dalam kajian ini, pengkaji menggunakan beberapa kaedah untuk mendapatkan data berkaitan “Faktor Keaktifan dan Keberkesanan Kesatuan Pekerja-pekerja Sabah Electricity Sdn Bhd (KPPSESB)”. Pengkaji menggunakan kajian yang berbentuk kualitatif. Kualitatif merupakan kaedah mengumpul data yang lebih mendalam bagi mencapai objektif kajian. Antara kaedah yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian temu bual intensif dan perpustakaan.

Kaedah Pengumpulan Data

Data Primer
Temu Bual Intensif
Pengkaji menggunakan metod ini untuk memperoleh data melalui perbualan informal secara langsung dengan kumpulan pengkaji. Melalui kaedah kajian ini, pengkaji telah bersedia dengan soalan-soalan yang telah disediakan untuk memperoleh data.

Maklumat dan data akan dikutip menerusi responden dalam kesatuan pekerja Sabah Electricity di kawasan kajian. Kaedah temubual ini dijalankan dengan mengemukakan sesi soal jawab daripada kumpulan pengkaji yang merangkumi beberapa aspek yang berkaitan seperti upah, layanan majikan, dan keselesaan. Alat yang digunakan dalam proses temu bual ini adalah dengan menggunakan pita rakaman sebagai bukti kepada penyelidikan bagi memudahkan penyelidik untuk merakam maklumat penting dan mengenalpasti maklumat utama dalam penyelidikan yang dijalankan.

DATA SEKUNDER
Kajian Perpustakaan
Melalui kajian perpustakaan, pengkaji telah merujuk kepada buku-buku, jurnal-jurnal ilmiah dan kertas kerja tertentu yang berkaitan dengan kajian penyelidikan yang dilakukan oleh kumpulan pengkaji sebagai langkah untuk memulakan kajian dengan melihat isu dan fenomena yang telah dikaji. Selain itu, pengkaji merujuk bahan di internet untuk mendapatkan maklumat tambahan mengenai faktor yang membawa kepada keaktifan dan keberkesanan dalam kesatuan sekerja.

7.0      DAPATAN KAJIAN

OBJEKTIF I: MENGETAHUI FAKTOR KEAKTIFAN KESATUAN SEKERJA PEKERJA PEKERJA SABAH ELETRICITY SDN BHD (KPPSESB)
7.1.     Faktor Keaktifan Kesatuan Sekerja
Kesatuan Sekerja adalah sebuah organisasi pekerja yang telah bergabung bersama supaya cuba untuk meningkatkan kepentingan mereka. Tujuan utama Kesatuan Sekerja adalah untuk mengawal selia hubungan antara pekerja dan majikan (Nzuve, 2007). Singh (1969: 170) dalammentakrifkan Kesatuan Sekerja sebagai persatuan yang mempunyai objektif utamanya peraturan hubungan antara pekerja dan majikan mereka atau antara satu kumpulan pekerja dan satu lagi kumpulan pekerja atau di antara majikan dan majikan lain.

Menurut  P. Martin dan V.Lorenz ( 1970) keaktifan sesebuah kesatuan sekerja mengambil kira elemen ciri-ciri individu. Satu pendekatan yang mengklasifikasikan pembolehubah penyertaan secara individu menggambarkan sikap individu dengan  psikologi dan cara bagaimana pekerja melihat persekitaran kerja tertentu yang mendorong pekerja tersebut untuk terlibat dalam kesatuan sekerja. Keadaan ini dapat dilihat apabila pekerja mempunyai keinginan untuk mencapai  persekitaran kerja yang baik akan mendorong pekerja tersebut untuk menyertai kesatuan sekerja atau dalam bahasa yang mudahnya pekerja menyertai kesatuan sekerja dengan melihat keperluan mereka terhadap sesuatu isu.

Selain itu, menurut  P.Martin dan V.Lorenz (1970) peningkatan densiti keahlian kesatuan sekerja juga dapat dikaitkan dengan sikap pemimpin itu sendiri  yang berkemungkinan mempunyai keinginan untuk mendapatkan kuasa , pengiktirafan, atau peningkatan kewangan iaitu denganmenggunakan bentuk aktiviti formal seperti kehadiran mesyuarat, undian, dan fungsi formal seperti "proses dalam menyuarakan ketidakpuasan hati, dan berkempen. Situasi ini membawa kepada keaktifan sesebuah kesatuan sekerja.Namun demikian, faktor lain yang menyumbang kepada peningkatan densiti kesatuan sekerja juga disebabkan terdapat  ahli yang menyertai kesatuan sekerja untuk tujuan yang terhad dan untuk masa yang terhad. Sebagai contoh, jika dia berhadapan dengan perubahan teknologi yang mengancam peluang pekerjaan pada masa depan. Keadaan ini menyebabkan pekerja tersebut mencari perlindungan pekerjaan dengan menyertai kesatuan.

Keadaan ini juga merupakan salah satu faktor dalam peningkatan densitiahli kesatuan sekerja adalah bergantung kepada ganjaran ekonomi, politik dan sosial yang diperolehi oleh pekerja. Sekiranya ganjaran yang disediakan oleh pihak majikan kepada pekerja tidak memuaskan, kesatuan sekerja akan menjadi salah satu platform untuk pekerja menuntut hak mereka. Peningkatan densiti keahlian kesatuan sekerja juga bergantung kepada magnitud kejayaan kesatuan dalam mencapai objektif kesatuan ekonomi dan lain-lain.

7.1.1  FAKTOR KEAKTIFAN KESATUAN SEKERJA SABAH ELECTRIC SDN BHD (SESB)

Hasil daripada temubual bersama Encik Azhar iaitu Presiden Kesatuan Sekerja SESB dan Encik Roslin merupakan Majlis Tertinggi dalam kesatuan sekerja SESB dapat dirumuskan bahawa keaktifan kesatuan sekerja SESB ini didorong oleh beberapa faktor iaitu :

I)            Sikap pekerja
Menurut pandangan Encik Azhar peningkatan keahlian dalam kesatuan sekerja adalah disebabkan pekerja mempunyai tahap kesedaran yang tinggi tentang pentingnya penyertaan dalam kesatuan sekerja sebagai perlindungan dalam konteks pekerjaan. Hal ini kerana menurut presiden kesatuan sekerja tiada paksaan dalam menyertai kesatuan sebaliknya pekerja mempunyai kesedaran terhadap kesatuan sekerja menyebabkan berlakunya peningkatan ahli dari masa ke semasa.  Keadaan ini dapat dilihat melalui perundingan isu berkaitan dengan elaun pengangkutan. Hal ini kerana melihat kepada pekerja TNB mereka diberikan elaun pengangkutan. Oleh yang demikian, pekerja SESB turut menuntut elaun yang sama memandangkan ianya berdasarkan benchmark TNB. Keadaan ini menunjukkan bahawa pihak kesatuan memainkan peranan dalam melindungi hak pekerja yang mana akhirnya pekerja SESB berjaya menuntut elaun pengangkutan sebanyak RM130 sebulan.

II)         Sikap pihak kesatuan
Selain daripada sikap pekerja itu sendiri yang mempunyai kesedaran terhadap kepentingan untuk menyertai kesatuan sekerja sikap presiden kesatuan juga memainkan peranan penting dalam mencorakkan hala tuju kesatuan tersebut. Hal ini kerana presiden perlu bertanggungjawab dalam membawa isudan  yang disuarakan oleh pekerja dan aktiviti dalam mencapai matlamat kesatuan sekerja dapat dicapai. Menurut Encik Azhar, setiap isu yang disuarakan oleh pekerja perlulah dikaji terlebih dahulu dari aspek kemampuan pihak pengurusan untuk memenuhi tuntutan terseut. Namun demikian, sekiranya isu tersebut wajar dituntut, sebagai presiden kesatuan sekerja  akan berjuang bagi memastikan tuntutan pekerja berjaya. Hasil daripada temubual tersebut dapat dirumuskan bahawa sikap presiden yang hanya berkuasa tetapi tidak bertanggungjawab dalam membela pekerja akan menjadi salah satu punca kegagalan sesebuah kesatuan sekerja. Hal ini dapat dibuktikan melalui sikap presiden kesatuan sekerja SESB yang bertanggungjawab berjaya membawa kesatuan tersebut sebagai salah satu kesatuan yang berjaya di Sabah.

III)       Sikap majikan/pengurusan
Di samping itu, sikap majikan atau pihak pengurusan juga merupakan salah satu faktor dalam mencorakkan keaktifan sesebuah kesatuan sekerja. Hal ini kerana menurut Akta Kesatuan Sekerja 1959 seksyen 8 menyentuh berkaitan dengan pengiktirafan kesatuan sekerja. Hal ini kerana untuk membolehkan perundingan kolektif dijalankan kesatuan sekerja tersebut perlu lah mendapatkan pengiktirafan daripada majikan terlebih dahulu. Selain itu, keaktifan kesatuan sekerja SESB juga disebabkan oleh sikap kerjasama antara pihak pengurusan dan pihak kesatuan sekerja dalam menyelesaikan sesuatu isu. Tambahan pula, pihak pengurusan tidak menolak tuntutan yang dikemukakan oleh pihak kesatuan sekerja, sebaliknya pihak pengurusan akan meneliti pro dan kontra tuntutan tersebut terhadap syarikat dan pekerja. Justeru itu, sikap memberi dan menerima yang diamalkan oleh pihak kesatuan dan pengurusan menyebabkan kesatuan sekerja SESB mampu bertahan sehingga hari ini.

7.1.2  STRATEGI KEAKTIFAN KESATUAN SEKERJA SESB
 Selain daripada faktor di atas,  kesatuan sekerja SESB mempunyai strategi tersendiri daalam meningkatkan densiti keahlian . Hal ini kerana menurut Presiden Kesatuan Sekerja SESB iaitu Encik Azhar, densiti keahlian dalam kesatuan sekerja SESB semakin meningkat. Menurut Encik Azhar, keahlian kesatuan sekerja pada tahun 2010 dianggarkan hanya seramai 800 orang. Namun demikian, pada tahun 2012 Kesatuan Sekerja SESB telah melantik Presiden Kesatuan Sekerja yang baru iaitu Encik Azhar. Bermula pada tahun 2012 keahlian Kesatuan Sekerja SESB semakin meningkat sehingga sekarang mencecah seramai 1600 orang ahli Kesatuan Sekerja. Bukti keaktifan pergerakan Kesatuan Sekerja SESB ini dapat dilihat melalui perjanjian kolektif yang telah dimeterai oleh pihak kesatuan sekerja SESB dengan pihak majikan. Sehingga kini lima perjanjian kolektif yang telah dimeterai antara pihak kesatuan sekerja SESB dan majikan. Perjanjian kolektif dalam kesatuan sekerja SESB ini mula dimeterai pada tahun1998-2001, 2002-2004, 2006-2008, 2008-2010,2010-2015. Strategi yang diambil oleh pihak kesatuan sekerja adalah :

i)            Penerangan (awareness )

Slot induksi merupakan salah satu slot dimana pekerja-pekerja baru akan diberikan penerangan tentang pekerjaan mereka. Namun demikian, sebagai salah satu langkah awal untuk memberikan pendedahan tentang kesatuan sekerja kepada pekerja baru,pihak kesatuan sekerja telah memohon satu slot bagi pihak kesatuan sekerja memberikan penerangan. Slot ini akan dikendalikan oleh presiden sendiri iaitu Encik Azhar. Walaupun penerangan diberikan kepada pekerja tersebut tiada paksaan dalam menyertai kesatuan sekerja.

ii)           Sesi dialog

Selain itu, strategi lain yang digunakan oleh pihak kesatuan SESB adalah dengan mengadakan sesi dialog antara pihak kesatuan dan pekerja. Sesi dialog ini supaya pekerja dapat menyuarakan isu-isu yang dirasakan perlu mendapat perhatian daripada presiden kesatuan sekerja. Hal ini kerana setelah sesi dialog dijalankan setelah itu isu yang diutarakan oleh pekerja akan didrafkan dan dihantar kepada pihak pengurusan untuk dinilai samada wajar atau tidak dituntut oleh pekerja. Menurut Encik Azhar lagi, kini pihak kesatuan dalam proses untuk menghantar draf tuntutan kepada pihak pengurusan untuk penilaian pihak pengurusan samada tuntutan tersebut relevan dengan kemampuan organisasi atau tidak. Setiap tuntutan yang dituntut oleh pihak kesatuan mestilah mempunyai justifikasi-justifikasi yang kukuh. Namun demikian, isu terbaru yang dituntut oleh pihak kesatuan sekerja adalah faedah kompetensi pekerja.

Justeru itu, dapat dirumuskan bahawa keaktifan kesatuan sekerja di SESB melihat kepada hubungan kerjasama antara pihak majikan, kesatuan sekerja dan pekerja dalam menyelesaikan sesuatu isu.

7.2      OBJEKTIF II :MENGETAHUI FAKTOR KEBERKESANAN KESATUAN PEKERJA-PEKERJA SABAH ELETRICITY SDN BHD (KPPSESB)
Kesatuan sekerja merupakan sebuah badan yang tidak terikat dengan mana-mana organisasi lain. Sesebuah kesatuan yang bebas daripada pengaruh majikan merupakan kesatuan yang sangat berkuasa. Setiap ahli dalam organisasi mempunyai minat, objektif dan kepentingan yang sama. Berdasarkan temubual yang dijalankan bersama pemimpin kesatuan KPPSESB , dapat di simpulkan bahawa tahap keberkesanan dari aspek perundingan antara kesatuan sekerja dengan pihak pengurusan adalah tinggi. Hal ini dapat dilihat melalui keberhasilan kesatuan sekerja dalam mendapatkan apa yang para pekerja inginkan melalui perundingan kolektif yang dilakukan antara pemimpin KPPSESB dengan pihak pengurusan.

7.2.1  FAKTOR KEBERKESANAN KESATUAN PEKERJA-PEKERJA SABAH ELECTRICITY SDN BHD
0.1        Jumlah ahli kesatuan sekerja sentiasa meningkat
Seperti yang kita sedia maklum , kekuatan sekatuan sekerja bergantung kepada jumlah keahlian dalam sesebuah kesatuan. Semakin ramai pekerja yang menjadi ahli kesatuan sekerja, maka semakin besar kuasa mereka untuk bersama-sama mendapatkan hak dan kebajikan mereka. Hal ini jelas dibuktikan melalui keahlian KPPSESB yang mempunyai bilangan ahli lebih kurang 1800 daripada semua cawangan SESB yang terdapat di sabah. Daripada tiga ribu lebih jumlah pekerja SESB dari seluruh cawangan Sabah, separuh daripada pekerja tersebut merupakan ahli kesatuan sekerja. Bilangan ahli saban tahun kian bertambah. Hal ini demikian kerana, kejayaan KPPSESB dalam mendapatkan hak mereka telah membuka mata pekerja lain untuk menjadi ahli kesatuan sekerja agar kebajikan mereka terjaga. Dengan adanya sokongan daripada ahli kesatuan , ianya membuatkan pemimpin kesatuan menjadi lebih semangat dalam memperjuangkan hak mereka sebagai pekerja. Ahli kesatuan akan memberikan sokongan kepada pemimpin kesatuan sekerja dan bersama-sama untuk memperjuangkan nasib mereka sebagai pekerja.


0.2        Kekuatan Pemimpin Kesatuan Sekerja
                 Keberkesanan sesebuah kesatuan sekerja turut dipengaruhi oleh kehebatan dan kekuatan pemimpin kesatuan sekerja dalam memperjuangkan hak para pekerja. Kekuatan kesatuan sekerja bergantung kepada kehebatan pemimpin dalam berunding dengan pengurusan. Dalam kes ini, pemimpin KPPSESB adalah En Azhar Datuk Hj MY.Ahmad yang sudah memimpin KPPSESB dari tahun 2014 sehingga kini telah berjaya melakukan banyak perubahan terhadap ahli KPPSESB. Hal ini demikian kerana, beliau telah berjaya memperjuangkan hampir semua yang di inginkan para pekerja. Antaranya adalah peningkatan bonus pekerja, elaun, faedah tambahan, perpindahan pekerja dan lain-lain. Pemimpin kesatuan ini mempunyai sikap kepimpinan dalam diri yang mana beliau akan mempertahankan hak dan kebajikan para pekerja sehinggakan apa yang mereka perjuangkan selama ini tercapai walaupun tidak semua. Semangat kepimpinan yang ada pada En Azhar telah membuka hati ramai pekerja untuk menjadi ahli kesatuan sekerja kerana kejayaan yang dilakukan oleh pemimpin kesatuan tersebut.

0.3        Strategi Demokrasi
            KPPSESB ini mengamalkan strartegi yang bersifat demokrasi dalam organisasi di mana pemimpin tidak meletakkan syarat ataupun unsur paksaan dalam meningkatkan ahli kesatuan sekerja. Bahkan ianya lebih bersifat demokrasi iaitu untuk menarik minat pekerja, kesatuan sekerja akan mengadakan road showkepada pekerja untuk pendedahan kelebihan menjadi ahli kesatuan sekerja, selain itu induksi juga turut dilakukan bagi pekerja baru yang tidak mengetahui tentang KPPSESB serta mengadakan kempen. Manakala dari aspek perundingan kolektif pula , ianya juga bersifat demokrasi iaitu perundingan secara baik dan tidak mencetuskan sebarang masalah atau pergaduhan dengan pihak atasan. Malahan, sebarang pertikaian industri tidak pernah berlaku sepanjang perundingan kolektif dijalankan kerana KPPSESB mengamalkan unsur bertolak ansur dalam perundingan untuk mengelakkan sebarang konflik.



7.2.3  BUKTI KEBERKESANAN KESATUAN PEKERJA-PEKERJA SABAH ELECTRICITY SDN BHD

01.                Collective Agreement (CA)
Perjanjian Kolektif ataupun Collective Agreement (CA) adalah sesuatu perundingan yang telah dicapai atau dipersetujui oleh pihak-pihak yang terlibat akan berakhir dengan menandatangani perjanjian kolektif. Akta mendefinisikan perjanjian kolektif sebagai perjanjian bertulis yangdicapai antara majikan atau kesatuan sekerja majikan-majikan di satupihak dengan kesatuan sekerja pekerja-pekerja di satu pihak yang lainberhubungan dengan hubungan di antara pihak-pihak tersebut.Perjanjian kolektif hendaklah dibuat secara bertulis dan ditandatanganioleh pihak-pihak dalam perjanjian itu atau oleh mereka yang diberi kuasa bagi pihak tersebut. KPSESB telah berjaya memetrai enam (6) perjanjian kolektif iaitu Perjanjian Kolektif 1998-2001, Perjanjian Kolektif 2002-2004, Perjanjian Kolektif 2004-2006, Perjanjian Kolektif 2006-2008, Perjanjian Kolektif 2008-2010 dan Perjanjian Kolektif 2010-2015. Hal ini jelas menunjukkan bahawa perundingan antara kesatuan sekerja dan pengurusan berjaya membawa kata sepakat dan dapat memberikan kepuasan kepada pekerja. Perundingan kolektif dijalankan tiga tahun sekali dan perundingan tersebut seringkali mencapai kata sepakat rentetan daripada sikap demokrasi yang diamalkan oleh kesatuan sekerja.

02.                 Elaun
Elaun merupakan jumlah nilai pakej ganjaran termasuk nilai yang telah ditetapkan atau sebarang faedah yang telah dijanjikan oleh syarikat. Sebelum En Azhar menjadi pemimpin KPPSESB pekerja hanya menikmati dua jenis elaun sahaja iaitu elaun dobi dan elaun eletrik. Namun berkat kerja keras pemimpin kesatuan sekerja dua jenis elaun telah dikuatkuasakan iaitu Elaun Pengangkutan.Pihak kesatuan membuat tuntutan elaun kerana keadaan bentuk muka bumi Sabah seperti jalan raya tidak rata terutamanya kawasan pedalaman dan masih di bawah paras kemiskinan.

     Pihak kesatuan mengandaikan bahawa kemungkinan pekerja boleh menggunakan elaun tersebut untuk penukaran tayar 6 bulan sekali, kereta perlu diservis dan macam-macam lagi. Oleh itu, presiden kesatuan pekerja-pekerja Sabah electricity Sdn. Bhd iaitu Encik Azharberanggapan tuntutan tersebut adalah wajar walaupun negeri Sabah tidak mempunyai tol. Akhirnya mereka berjaya mendapatkan elaun tersebut dengan permulaan rm130.

     Elaun kedua yang berjaya di perjuangkan adalah Elaun Kompetensi. Elaun Kompetensi ini diberikan kepada pekerja yang mempunyai tahap kemahiran yang tinggi. Kebanyakkan pekerja SESB sangat mahir dan mempunyai pelbagai kemahiran namun kemahiran yang mereka miliki tidak di iktiraf. Oleh itu, kesatuan sekerja telah berunding dengan pihak pengurusan agar pekerja-pekerja yang berkemahiran ini di hantar ke mana-mana institut kemahiran yang bersesuaian dengan kemahiran yang dimilik seperti NIOSH, ILSAS. Hal ini bertujuan untuk memberikan gaji kepada para pekerja mengikut tahap kemahiran yang dimiliki. Pekerja akan diberikan elaun kompetensi berdsarkan kemahiran yang dimiliki. Semakin tinggi gred maka semakin tinggi elaun kometensi yang diterima. Elaun kompetensi berjumlah RM250, RM200 dan paling rendah adalah RM100. Sekiranya seseorang pekerja mempunyai banyak kemahiran maka elaun kompetensi yang diterima semakin banyal berdasarkan jumlah kemahiran yang dimiliki.

03.                Faedah dan Ganjaran
Menurut Barry Cushway (1994) faedah adalah sesuatu manafaat yang diberi dalam bentuk bukan wang (non-cash) dan ini merupakan tambahan kepada bayaran asas gaji.SESB mempunyai sistem perubatan yang terbaik kerana pihak pengurusan akan menanggung biaya kos perubatan pekerja SESB sekiranya mereka sakit atau menjalani sebarang pembedahan. Pihak SESB mengamalkan sikap demokrasi tanpa mengira taraf dalam pekerjaan. Semua pekerja diberikan layanan yang sama dari aspek kebajikan agar pekerja merasakan keadilan daripada pihak pengurusan. Sebarang biaya perubatan akan ditanggung sepenuhnya oleh SESB walaupun jumlah perubatan tersebut sangat besar.

     Selain itu, SESB juga mempunyai klinik swasta yang paling banyak di Sabah untuk memudahkan pekerja mencari klinik yang berdekatan dan dapat mengurangkan kos minyak untuk mencari klinik swasta yang jauh dari kediaman pekerja.Seterusnya dari aspek sosial pula iaitu pemberian cuti kepada pekerja adalah berdasarkan perkhidmatan pekerja iaitu 10 tahun berkhidmat, kurang daripada 10 tahun dan juga perkhidmatan selama 20 tahun.  Begitu juga dengan cuti bersalin seperti yang termaktub dalam Ordinan Buruh Sabah di mana pemberian cuti bersalin kepada pekerja wanita selama 60 hari dengan pembayaran elaun sehingga anak kelima sahaja. Manakala isu pendidikan juga diberikan kepada anak-anak pekerja SESB sehingga mereka berumur 21 tahun. Segala biaya berkaitan dengan pendidikan akan ditanggung sepenuhnya oleh SESB walaupun pembiayaan belajar ke luar Negara. Pekerja SESB sangat berpuasa hati dengan sistem yang diamalkan oleh pihak pengurusan iaitu sistem demokrasi sehingga hampir separuh daripada pekerja tertarik untuk menyertai KPPSESB di sebabkan kejayaan yang telah kesatuan cipta sehingga isu elaun yang berjaya dituntut merupakan legasi terbesar sepanjang sejarah penubuhan SESB.

      Tuntasnya, Keberkesanan KPPSESB dapat dilihat melalui hasil perundingan yang berjaya diperjuangkan oleh kesatuan sekerja dalam mendapatkan hak mereka. Keberkesanan ini dipengaruhi oleh sikap demokrasi yang diamalkan di SESB kerana sikap demokrasi yang mementingkan kesefahaman dan tolak ansur diamalakan bermula pada awal penubuhan kesatuan sekerja di SESB.


 8.0      KESIMPULAN DAN PERBINCANGAN
Hasil daripada temubual bersama Encik Azhar iaitu Presiden Kesatuan Sekerja SESB dan Encik Roslin merupakan Majlis Tertinggi dalam kesatuan sekerja SESB, antara faktor keaktifan Kesatuan Sekerja Pekerja Pekerja Sabah Eletricity Sdn Bhd (KPPSESB) adalah disebabkan pekerja mempunyai tahap kesedaran yang tinggi tentang pentingnya penyertaan dalam kesatuan sekerja sebagai perlindungan dalam konteks pekerjaan menyebabkan berlakunya peningkatan ahli dari masa ke semasa. Sikap presiden kesatuan juga memainkan peranan penting dalam mencorakkan hala tuju kesatuan tersebut. Hal ini kerana presiden perlu bertanggungjawab dalam membawa isu dan  yang disuarakan oleh pekerja dan aktiviti dalam mencapai matlamat kesatuan sekerja dapat dicapai. Sikap presiden yang hanya berkuasa tetapi tidak bertanggungjawab dalam membela pekerja akan menjadi salah satu punca kegagalan sesebuah kesatuan sekerja. Seterusnya sikap kerjasama antara pihak pengurusan dan pihak kesatuan sekerja dalam menyelesaikan sesuatu isu. Sikap memberi dan menerima yang diamalkan oleh pihak kesatuan dan pengurusan menyebabkan kesatuan sekerja SESB mampu bertahan sehingga hari ini.

Selain daripada faktor di atas, kesatuan sekerja SESB mempunyai strategi tersendiri dalam meningkatkan densiti keahlian. Slot induksi merupakan salah satu slot di mana pekerja-pekerja baru akan diberikan penerangan tentang pekerjaan mereka sebagai salah satu langkah awal untuk memberikan pendedahan tentang kesatuan sekerja kepada pekerja baru. Walaupun penerangan diberikan kepada pekerja tersebut tiada paksaan dalam menyertai kesatuan sekerja. Strategi lain yang digunakan oleh pihak kesatuan SESB adalah dengan mengadakan sesi dialog antara pihak kesatuan dan pekerja. Sesi dialog ini supaya pekerja dapat menyuarakan isu-isu yang dirasakan perlu mendapat perhatian daripada presiden kesatuan sekerja.

Berikutnya adalah faktor keberkesanan kesatuan pekerja-pekerja sabah eletricity sdn bhd (kppsesb).Berdasarkan daripada dapatan kajan yang diperoleh terdapat tiga faktor utama yakni jumlah ahli kesatuan sekerja sentiasa meningkat, kekuatan pemimpin kesatuan sekerja dan strategi demokrasi. Daripada tiga ribu lebih jumlah pekerja SESB dari seluruh cawangan Sabah, separuh daripada pekerja tersebut merupakan ahli kesatuan sekerja jelas membuktikan keahlian KPPSESB mempunyai bilangan ahli yang ramai iaitu seramai 1600 daripada semua cawangan SESB yang terdapat di Sabah. Kejayaan KPPSESB dalam mendapatkan hak mereka telah membuka mata pekerja lain untuk menjadi ahli kesatuan sekerja agar kebajikan mereka terjaga. Dengan adanya sokongan daripada ahli kesatuan, ianya membuatkan pemimpin kesatuan menjadi lebih semangat dalam memperjuangkan hak mereka sebagai pekerja.

          Apabila pihak kepimpinan lebih bersemangat keberkesanan sesebuah kesatuan sekerja akan lebih terjamin. Dalam kes ini, pemimpin KPPSESB, En Azhar Datuk Hj MY.Ahmad yang sudah memimpin KPPSESB dari tahun 2014 hingga kini memperlihat bagaimana beliau telah berjaya memperjuangkan hampir semua yang di inginkan para pekerja. Sikap pemimpin kesatuan beliau akan mempertahankan hak dan kebajikan para pekerja sehinggakan apa yang mereka perjuangkan selama ini tercapai walaupun tidak semua menunjukkan semangat kepimpinan yang ada pada En Azhar.

          Faktor keberkesanan terakhir adalah strartegi yang diamalkan oleh KPPSESB yang bersifat demokrasi dalam organisasi, di mana pemimpin tidak meletakkan syarat ataupun unsur paksaan dalam meningkatkan ahli kesatuan sekerja. Malahan, sebarang pertikaian industri tidak pernah berlaku sepanjang perundingan kolektif dijalankan kerana KPPSESB mengamalkan unsur bertolak ansur dalam perundingan untuk mengelakkan sebarang konflik. Bahkan sifat demokrasi ini menarik minat pekerja untuk menjadi ahli kesatuan sekerja. Manakala dari aspek perundingan kolektif pula, perundingan secara baik dan tidak mencetuskan sebarang masalah atau pergaduhan dengan pihak atasan sentiasa di titik beratkan.

Justeru daripada perbincangan dapatan kajian yakni hasil sesi dialog bersama pemimpin Kesatuan Sekerja Pekerja Pekerja Sabah Electricity Sdn. Bhd. dapat dirumuskan bahawa keaktifan serta keberkesanan kesatuan sekerja di SESB adalah terbukti dengan melihat kepada hubungan kerjasama antara pihak majikan, kesatuan sekerja dan pekerja dalam menyelesaikan sesuatu isu.

Seharusnya kesatuan seperti ini dapat di wujudkan di setiap organisasi. Oleh itu dalam cadangan bagi menambaik kajian ini dan bagi memberikan lebih maklumat serta perkongsian, di kajian berikutnya diharap dapat mengkhususkan lagi kajian dan dapat meningkatkan lagi kebolehpercayaan kajian dengan melibatkan ahli kesatuan sekerja sendiri dengan sesi temu bual atau mengedarkan soal selidik bagi menguji keberkesanan dan keaktifan sesebuah kesatuan sekerja tersebut dengan lebih jitu dan bagi mengelakkan bias dalam hasil dan maklumat yang diperoleh.

Akhir sekali di harap pelaporan ini dapat menjadi satu penanda aras bagi mengetahui keberkesanan kesatuan sekerja bagi organisasi lain dan menjadi satu contoh atau panduan bagi kesatuan sekerja organisasi yang baharu.




9.0      LAMPIRAN
Gambar 1 dan 2 : Temu bual bersama Presiden KPPSESB

Gambar 3: Kumpulan pelajar Hubungan Industri bersama Presiden KPPSESB dan Ahli Jawatankuasa Tertinggi

10.0   RUJUKAN
Ab Aziz Yusof. (2002). Pengurusan Sumber Manusia: Konsep, Isu dan Pelaksanaan. Malaysia: Prentice Hall
Barry Cushway (1994) Human Resource Management. Kagan Page Limited.
Fiorito, J., Jarley, P., & Delaney, J. T. (1993). Organizing Effectiveness among U.S. National Unions. Research in the Sociology of Organizations 12: 111-137
Hammer, T. H., & Wazeter, D. L. (1993). Dimensions of Local Union Effectiveness.Industrial and Labor Relations Review 46: 302-319.
Jackson, M. P. (1992). Introduction to Industrial Relation. 3rd ed. London: Routledge.
Martine Perline & V.R.Lorenz. (1970, october). Factors Influencing Member Participation in Trade Union Activities. American Journal of Economics and Sociology, 29, 425-438.
Jamaluddin, S. Z. (2000). Pengenalan kepada undang-undang Perhubungan Perusahaan di Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Thomas I. Chacko. (1985). Member Participation in Union Activities: Perceptions of Union Priorities, Performance, and Satisfaction. Journal of Labor Research. 6(4), pp.363-373.
Salamon, M. 1998. Industrial Relations: Theory and Practice. London: Prentice Hall.
Ibnu Zaidi (Zaidi Bilin). 2008. CABARAN-CABARAN DALAM KESATUAN SEKERJA. Hubungan Industri. Universiti Malaysia Sabah. Dilayari di pautanhttp://documents.tips/documents/cabaran-dalam-kesatuan-sekerja-55cac75670eaf.html

1 ulasan: