AH 32003 INOVASI DAN PERSEKITARAN KERJA
NAMA
PENSYARAH : EN AZIZAN BIN HJ MORSHIDI
TUGASAN BERKUMPULAN :
KESATUAN SEKERJA CEUPACS SABAH
NAMA
|
NO MATRIK
|
MOHD SYAFIQ BIN ROSLEY
|
BA13110234
|
MOHAMED SYAFIQ BIN DARWIS
|
BA13161018
|
ALDANI BIN PITING
|
BA13160974
|
MOHAMAD FATUHRAHMAN FIKRI BIN ABU BAKAR
|
BA13161015
|
Latar
Belakang Ceupacs
Enakmen Kesatuan Sekerja mula
diperkenalkan pada tahun 1940 tetapi tiada kesatuan sekerja ditubuhkan sehingga
dan selepas perang di mana para pekerja disusun di bawah kesatuan sekerja.
Mereka disusun mengikut status jabatan atau ketukangan. Tidak lama selepas
mereka menyedari bahawa ada banyak kesatuan sekerja yang berganda/bertindih dan
mempunyai bidang dan fungsi yang sama yang tidak memudahkan untuk perjuangan bersama.
Pada tahun 1948 beberapa orang pemimpin kesatuan-kesatuan sekerja sector awam
telah mengambil langkah yang pertama bagi menubuhkan suatu badan kebangsaan
iaitu Majlis Kakitangan Perkhidmatan Kerajaan (Government Services Staff
Council) yang mewakili 40 badan Kesatuan Sekerja Sektor Awam.
Matlamat utama Majlis tersebut
ditubuhkan ialah untuk menggalakkan kerjasama antara kesatuan, tanpa melibatkan
diri dalam autonomi individu hal ehwal pentadbiran kesatuan-kesatuan berkenaan,
dan demi memperjuangkan kepentingan dan kebajikan bersamaanggota--anggota yang
bergaji bulan daripada kesatuan-kesatuan yang menyertainya. Peraturan-peraturan
Majlis Kakitangan Perkhidmatan Kerajaan telah diluluskan di persidangan penaja
pada 3 April 1949 dan berpejabat di No. 1362, Jalan Kandang Kerbau (sekarang
Jalan Padang Belia), Brickfields, Kuala Lumpur.
Majlis ini dianggotai oleh sebanyak 8 buah
kesatuan dan apabila dibubarkan untuk memberi laluan kepada penubuhan CUEPACS
sebanyak 48 kesatuan bergabung dengannya. Majlis ini telah memainkan peranan
yang penting dalam hal ehwal kebajikan anggota sector awam dan juga telah
menyumbang kepada kejayaan Majlis Kebangsaan Whitley (National Whitley
Council).
Pada mulanya, Majlis ini telah
menghadapi berbagai kesulitan khususnya semasa hendak memperjuangkan ke atas
sesuatu isu bersama. Demi kebaikan dan kebajikan pekerja sector awam pada masa
itu dan terkemudiannya, maka usaha-usaha patut diambil untuk menggalakkan semua
kesatuan sector awam disusun di bawah satu badan persekutuan. Inilah yang telah
menyebabkan kelulusan resolusi oleh Persidangan Perwakilan Ke Lima pada 24
April 1955 untuk menubuhkan suatu badan yang lebih berkesan iaitu CUEPACS. Di
antara tujuannya ialah untuk menggalakkan semua kesatuan sekerja sector awam
menyertai badan baru ini tanpa mengira jawatan atau gred perkhidmatan mereka.
Selepas melalui banyak masalah dalam
penyusunan dan menyatupadukan kesatuan-kesatuan sekerja sektor awam serta
memperjuangkan idea betapa pentingnya satu badan unggul maka, Kerajaan pada zaman
kemerdekaan telah memberi restu. Akhirnya CUEPACS telah didaftarkan dibawah
Enakmen Kesatuan Sekerja pada 23 Oktober 1957 iaitu beberapa bulan sahaja
selepas Negara mencapai kemerdekaan.
Konvensyen Pertama CUEPACS telah
diadakan pada 6 September 1959. Ekoran penyusunan Pejabat Pendaftar Kesatuan
Sekerja maka, CUEPACS telah didaftarkan semula pada 12 November 1960 di bawah
Ordinan Kesatuan Sekerja 1959 (No. Daftar : 195).
1.0 Perbezaan
Ceupacs
Ceupacs adalah gabungan kesatuan dengan
kesatuan yang lain terutamanya dalam sektor awam. Ceupacs tidak akan wujud
sekiranya tidak ada gabungan dengan kesatuan lain dalam sektor kerajaan, akan
tetapi MTUC (Malaysia Trade Union Congress) adalah daripada sektor swasta.
CEUPACS dan MTUC adalah kessatuan yang yang utama bagi kerajaan dan pihak
swasta. CEUPACS adalah sebuah kesatuan kebangsaan yang mana setiap negeri
mempunyai cawangan CEUPACS yang secara keseluruhannya mempunyai 14 cawangan
setiap negeri. Jikalau dahulu, CEUPACS dikenalai sebagai CEUPACS Sabah, akan tetapi
kini dikenali sebagai CEUPACS Negeri Sabah. Setakat ini, CEUPACS Sabah
mempunyai 8 kesatuan yang bergabung dengannya iaitu Sabah Medical Services
Union, dan kedua terbanyak ahli kesatuan adalah Kesatuansan Guru Kerajaan Sabah
(KGKS), Kesatuan Keretapi Negeri Sabah, Kesatuan Juru Teknik Negeri Sabah,
Kesatuan Kes-Kes Kastam Sabah, Kesatuan Pertanian Negeri Sabah, Kesatuan
Jabatan Bekalan Air Negeri Sabah. Perbezaan yang dapat dilihat adalah apabila
terdapat kesatuan lain yang tidak bergabung dengan CEUPACS antaranya ialah
KEKAUMAS. Kesatuan tersebut tidak bergabung dengan CEUPACS disebabkan oleh
kesatuan tersebut bergabung dengan Gabungan Kesatuan Universiti-Universiti
Malaysia,(GAKUM). Perbezaan yang dapat dilihat adalah kesatuan yang dibawah
kerajaan dan swasta.
3.0 Keaktifan Kesatuan
Sepertimana yang dinyatakan oleh Presiden CEUPACS Negeri Sabah, kesatuan ini
aktif mengikut keadaan semasa. Sebagai contohnya, jika gabungan kesatuan
mempunyai masalah yang dihadapi, maka pihak CEUPACS akan mengadakan rundingan
dengan pihak Kerajaan. Jika tidak terdapat sebarang masalah, kesatuan tidak
akan mengadakan sebarang rundingan. Sebagai contoh, Presiden CEUPACS negeri
Sabah berjumpa dengan pengarah kesatuan negeri Sabah Datu Masidin Manjun untuk
memberi penerangan tentang masalah yang wujud Jabatan Pertanian dan Jabatan
Kereta Api untuk membincangkan rasionalisasi system perkhidmatan, sebab masalah
daripada kesatuan teknik JKR sudah diselesaikan. Akan tetaapi pada peringkat
kebangsaan pula, setiap masalah yang telah diselesaikan akan diwartakan oleh
pihak kerajaan. Untuk dikatakan tidak aktif sukar kerana setiap masalah yang
dihadapi pasti akan dibincangkan seperti isu harga barangan, pihak kesatuan
juga membuat rundingan berkenaan dengan isu tersebut kerana melibatkan pihak
ahli dalam kesatuan. Oleh itu, pihak kesatuan bersuara diperingkat kebangsaan
untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sekiranya masalah yang dihadapi tersebut
telah selesai maka keputusan daripada kesatuan kebangsaan akan menyalurkan
maklumat kepada kesatuan diperingkat negeri. Menurut presiden juga, kalau
dahulunya, kesatuan adalah sebagai satu kelompok pengacau, kumpulan pendesak.
Mungkin sekarang pendekatan yang diambil oleh pihak kerajaan adalah mengadakan
rundingan meja bulat. Bukan lebih kepada Negara luar seperti Korea yang berlaku
secara militan. Jika perundingan tersebut berjaya, maka Kerajaan yang akan
membuatkan kenyataan ddidalam akhbar untuk diwartakan. Melalui rundingan ini
juga, adalah salah satu untuk memperbetulkan kesalahan yang dilakukan oleh
pihak kerajaan. Sepertimana yang
diketahui, penjawat awam adalah tiang seri Negara, jika adalah masalah
tentang skim perkhidmatan yang pekerja tidak puas hati, maka kesatuan akan
membawa masalah tersebut untuk dirundingkan. Selalunya apa yang berlaku adalah
“win-win situation” oleh yang demikian, disebabkan berlakunya situasi tersebut,
maka dalam pihak kerajaan tidak berlaku tindakan perusahaan seperti mogok dan
piket walaupun terdapat undang-undang yang membenarkan keadaan tersebut.
4.0
Inovasi Terbaharu
Pepimpinan diperingkat antarabangsa
selalu turun padang untuk menyampaikan maklumat kepada ahli kesatuan gabungan.
Terdapat juga presiden CEUPACS memberikan kenyataan media. Tetapi bagi kesatuan
yang aktif dipucuk kepimpinan kesatuan setiap negeri terlebih dahulu mengetahui
sesebuah perkara sebelum dihebahkan kepada ahli yang lain apa yang telah
diperjuangakan dan apa juga keputusan yang dicapai.
5.0
Budaya Organisasi
Sudah tentu kesatuan ini membantu
kesatuan lain yang menghadapi masalah untuk diselesaikan. Program yang
dianjurkan oleh pihak kesatuan CEUPACS negeri sabah semestinya menelan
perbelanjaan yang besar, oleh itu, mereka meminta bantuan kewangan daripada
pihak pusat. Namun program tersebut dilakukan bergantung dengan sumber kewangan
kerana Kesatuan CEUPACS tidak mempunyai sumber kewagan. CEUPACS adalah gabungan
daripada kesatuan-kesatuan penjawat awam, oleh itu, kesatuan CEUPACS
memperolehi sumber kewangan daripada kutipan dalam kalangan ahli. Jumlah yang
dibayar bergantung kepada jumlah ahli kesatuan.
6.0
Program Dalam Kesatuan
Program yang dijalankan dalam kesatuan
ini, tidak semestinya dilaksanakan pada setiap tahun akan tetapi mengikut
keadaan kesatuan itu sendiri dan bergantung kepada sumber kewangan yang
diperolehi. Setiap tahun akan diadakan aktiviti-aktiviti yang mana atas dasar
inisiatif pihak kesatuan itu sendiri. Sebagai contoh, Kesatuan Sabah Medical
Services Union, kesatuan tersebut selalu menjemput daripada pihak kebangsaan
untuk memberikan penerangan kepada ahli-ahli Kesatuan Sabah Medical Services
Union. Secara langsung tidak jelas untuk meningkatkan kualiti dan mutu kerja, akan tetapi tujuan utama program tersebut seperti seminar
motivasi mahupun seminar kepimpinan adalah unuk meningkatkan produktiviti dalam
pekerjaan. Diharapkan selepas mengikuti program tersebut, pekerja akan lebih
teruja dan bermotivasi dalam melakukan pekerjaan.
7.0
Inovasi Dalam Kesatuan
Berdasarkan kenyataan yang disuarakan oleh
Presiden CEUPACS Negeri Sabah, diperingakat kebangsaan bergabung dengan
CEUPACS, manakala diperingkat antarabangsa bergabung dengan satu kesatuan
antarabangsa yang berpusat di Geneva iaitu Public Service International.
Kesatuan-kesatuan yang bergabung dengan PSI adalah memberikan perkhidmatan
kepada orang awam. PSI ini tidak mengecualikan kesatuan sama ada kesatuan
daripada pihak kerajaan mahupun kesatuan pihak swasta yang memberikan
perkhidmatan kepada pihak awam. Sebagai contoh Kesatuan Sabah Medical Services
Union memberikan perkhidmatan rawatan kepada pihak awam, oleh itu kesatuan ini
boleh bergabung dengan PSI. Hal ini adalah berkenaan dengan inisiatif
kepimpinan kesatuan masing-masing sama ada ingin bergabung dengan PSI ataupun
tidak. Setiap tahun Internatinal Labour Organisation (ILO) mengadakan
konvensyen, oleh itu sebagai satu peluang dimana para pekerja mengadu berkenaan
dengan sebarang masalah yang dihadapi. Sebagai contoh, hak sebagai seorang
pekerja tidak diambil peduli oleh majikan mereka boleh mengadu diperingkat
antarabangsa.
8.0
Masalah Kepimpinan
Masalah ini disebabkan oleh masalah
pemikir kepimpinan yang mana tidak mengetahui perkara tersebut yang mana
masalah yang dihadapi boleh dibawa berunding diperingkat antarabangsa. Jika
pemimpin bergabung dengan pihak luar misalnya PSI maka mereka mudah mendapat
pendedahan berkaitan dengan mengatasi masalah kesatuan kerana dengan wujudnya
PSI ini masalah akan mudah diatasi.
9.0
Sekatan Daripada Kerajaaan.
Pihak CUEPACS tidak dibenarkan membuat
(Collective Bargaining) kerana sudah termaktub dalam perintah-perintah Am.
Manakala dalam sektor swasta dibenarkan untuk mengadakan (Collective
Bargaining) kerana kesatuan CUEPACS melobi kepada kerajaan. Terdapat konvensyen
1987 tentang ILO konvensyen yang tidak diistisytharkan oleh pihak kerajaan
setakat ini. Konvensyen 87 menyatakan kebebasan berkesatuan hal ini kerana
pihak kerajaan Malaysia telah fobia dengan akibat ancaman komunis. Manakala
yang terbaru konvensyen 151 mempunyai perkaitan yang sama dengan konvensyen 87.
Seterusnya adalah berkaitan dengan pekerja perkhidmatan awam yang tidak
mengambil tahu bekenaan dengan kesatuan oleh itu mereka tidak mengendahkan
perkara tersebut yang mana penting bagi kesatuan. Hal ini kerana jumlah ahli
kesatuan amat penting untuk pihak CUEPACS untuk membantu mereka menyelesaikan
masalah yang dihadapi akan tetapi kerajaan telah mengambil kira jumlah ahli
kesatuan yang dibantu oleh pihak CUEPACS. Jika jumlah ahli kesatuan adalah
sedikit maka pihak kerajaan menganggap kesatuan tersebut adalah lemah jika
dibandingkan ahli yang ramai.
Kesimpulan
Secara keseluruhanya, pihak CUEPACS
masih lagi terikat dengan perintah Am kerajaan yang mana mereka patut mematuhi
peraturan tersebut berbeza dengan kesatuan pihak swasta yang mana perlu
mengadakan (Collective Bargaining) dua tahun sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan