KESATUAN SEKERJA CEUPACS SABAH



AH 32003 INOVASI DAN PERSEKITARAN KERJA
NAMA PENSYARAH : EN AZIZAN BIN HJ MORSHIDI

TUGASAN BERKUMPULAN :
KESATUAN SEKERJA CEUPACS SABAH
NAMA
NO MATRIK
MOHD SYAFIQ BIN ROSLEY
BA13110234
MOHAMED SYAFIQ BIN DARWIS
BA13161018
ALDANI BIN PITING
BA13160974
MOHAMAD FATUHRAHMAN FIKRI BIN ABU BAKAR
BA13161015






Latar Belakang Ceupacs
Enakmen Kesatuan Sekerja mula diperkenalkan pada tahun 1940 tetapi tiada kesatuan sekerja ditubuhkan sehingga dan selepas perang di mana para pekerja disusun di bawah kesatuan sekerja. Mereka disusun mengikut status jabatan atau ketukangan. Tidak lama selepas mereka menyedari bahawa ada banyak kesatuan sekerja yang berganda/bertindih dan mempunyai bidang dan fungsi yang sama yang tidak memudahkan untuk perjuangan bersama. Pada tahun 1948 beberapa orang pemimpin kesatuan-kesatuan sekerja sector awam telah mengambil langkah yang pertama bagi menubuhkan suatu badan kebangsaan iaitu Majlis Kakitangan Perkhidmatan Kerajaan (Government Services Staff Council) yang mewakili 40 badan Kesatuan Sekerja Sektor Awam.

Matlamat utama Majlis tersebut ditubuhkan ialah untuk menggalakkan kerjasama antara kesatuan, tanpa melibatkan diri dalam autonomi individu hal ehwal pentadbiran kesatuan-kesatuan berkenaan, dan demi memperjuangkan kepentingan dan kebajikan bersamaanggota--anggota yang bergaji bulan daripada kesatuan-kesatuan yang menyertainya. Peraturan-peraturan Majlis Kakitangan Perkhidmatan Kerajaan telah diluluskan di persidangan penaja pada 3 April 1949 dan berpejabat di No. 1362, Jalan Kandang Kerbau (sekarang Jalan Padang Belia), Brickfields, Kuala Lumpur.

Majlis ini dianggotai oleh sebanyak 8 buah kesatuan dan apabila dibubarkan untuk memberi laluan kepada penubuhan CUEPACS sebanyak 48 kesatuan bergabung dengannya. Majlis ini telah memainkan peranan yang penting dalam hal ehwal kebajikan anggota sector awam dan juga telah menyumbang kepada kejayaan Majlis Kebangsaan Whitley (National Whitley Council).

Pada mulanya, Majlis ini telah menghadapi berbagai kesulitan khususnya semasa hendak memperjuangkan ke atas sesuatu isu bersama. Demi kebaikan dan kebajikan pekerja sector awam pada masa itu dan terkemudiannya, maka usaha-usaha patut diambil untuk menggalakkan semua kesatuan sector awam disusun di bawah satu badan persekutuan. Inilah yang telah menyebabkan kelulusan resolusi oleh Persidangan Perwakilan Ke Lima pada 24 April 1955 untuk menubuhkan suatu badan yang lebih berkesan iaitu CUEPACS. Di antara tujuannya ialah untuk menggalakkan semua kesatuan sekerja sector awam menyertai badan baru ini tanpa mengira jawatan atau gred perkhidmatan mereka.

Selepas melalui banyak masalah dalam penyusunan dan menyatupadukan kesatuan-kesatuan sekerja sektor awam serta memperjuangkan idea betapa pentingnya satu badan unggul maka, Kerajaan pada zaman kemerdekaan telah memberi restu. Akhirnya CUEPACS telah didaftarkan dibawah Enakmen Kesatuan Sekerja pada 23 Oktober 1957 iaitu beberapa bulan sahaja selepas Negara mencapai kemerdekaan.

Konvensyen Pertama CUEPACS telah diadakan pada 6 September 1959. Ekoran penyusunan Pejabat Pendaftar Kesatuan Sekerja maka, CUEPACS telah didaftarkan semula pada 12 November 1960 di bawah Ordinan Kesatuan Sekerja 1959 (No. Daftar : 195).

1.0    Perbezaan Ceupacs
Ceupacs adalah gabungan kesatuan dengan kesatuan yang lain terutamanya dalam sektor awam. Ceupacs tidak akan wujud sekiranya tidak ada gabungan dengan kesatuan lain dalam sektor kerajaan, akan tetapi MTUC (Malaysia Trade Union Congress) adalah daripada sektor swasta. CEUPACS dan MTUC adalah kessatuan yang yang utama bagi kerajaan dan pihak swasta. CEUPACS adalah sebuah kesatuan kebangsaan yang mana setiap negeri mempunyai cawangan CEUPACS yang secara keseluruhannya mempunyai 14 cawangan setiap negeri. Jikalau dahulu, CEUPACS dikenalai sebagai CEUPACS Sabah, akan tetapi kini dikenali sebagai CEUPACS Negeri Sabah. Setakat ini, CEUPACS Sabah mempunyai 8 kesatuan yang bergabung dengannya iaitu Sabah Medical Services Union, dan kedua terbanyak ahli kesatuan adalah Kesatuansan Guru Kerajaan Sabah (KGKS), Kesatuan Keretapi Negeri Sabah, Kesatuan Juru Teknik Negeri Sabah, Kesatuan Kes-Kes Kastam Sabah, Kesatuan Pertanian Negeri Sabah, Kesatuan Jabatan Bekalan Air Negeri Sabah. Perbezaan yang dapat dilihat adalah apabila terdapat kesatuan lain yang tidak bergabung dengan CEUPACS antaranya ialah KEKAUMAS. Kesatuan tersebut tidak bergabung dengan CEUPACS disebabkan oleh kesatuan tersebut bergabung dengan Gabungan Kesatuan Universiti-Universiti Malaysia,(GAKUM). Perbezaan yang dapat dilihat adalah kesatuan yang dibawah kerajaan dan swasta.

3.0  Keaktifan Kesatuan
Sepertimana yang dinyatakan oleh  Presiden CEUPACS Negeri Sabah, kesatuan ini aktif mengikut keadaan semasa. Sebagai contohnya, jika gabungan kesatuan mempunyai masalah yang dihadapi, maka pihak CEUPACS akan mengadakan rundingan dengan pihak Kerajaan. Jika tidak terdapat sebarang masalah, kesatuan tidak akan mengadakan sebarang rundingan. Sebagai contoh, Presiden CEUPACS negeri Sabah berjumpa dengan pengarah kesatuan negeri Sabah Datu Masidin Manjun untuk memberi penerangan tentang masalah yang wujud Jabatan Pertanian dan Jabatan Kereta Api untuk membincangkan rasionalisasi system perkhidmatan, sebab masalah daripada kesatuan teknik JKR sudah diselesaikan. Akan tetaapi pada peringkat kebangsaan pula, setiap masalah yang telah diselesaikan akan diwartakan oleh pihak kerajaan. Untuk dikatakan tidak aktif sukar kerana setiap masalah yang dihadapi pasti akan dibincangkan seperti isu harga barangan, pihak kesatuan juga membuat rundingan berkenaan dengan isu tersebut kerana melibatkan pihak ahli dalam kesatuan. Oleh itu, pihak kesatuan bersuara diperingkat kebangsaan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sekiranya masalah yang dihadapi tersebut telah selesai maka keputusan daripada kesatuan kebangsaan akan menyalurkan maklumat kepada kesatuan diperingkat negeri. Menurut presiden juga, kalau dahulunya, kesatuan adalah sebagai satu kelompok pengacau, kumpulan pendesak. Mungkin sekarang pendekatan yang diambil oleh pihak kerajaan adalah mengadakan rundingan meja bulat. Bukan lebih kepada Negara luar seperti Korea yang berlaku secara militan. Jika perundingan tersebut berjaya, maka Kerajaan yang akan membuatkan kenyataan ddidalam akhbar untuk diwartakan. Melalui rundingan ini juga, adalah salah satu untuk memperbetulkan kesalahan yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Sepertimana yang  diketahui, penjawat awam adalah tiang seri Negara, jika adalah masalah tentang skim perkhidmatan yang pekerja tidak puas hati, maka kesatuan akan membawa masalah tersebut untuk dirundingkan. Selalunya apa yang berlaku adalah “win-win situation” oleh yang demikian, disebabkan berlakunya situasi tersebut, maka dalam pihak kerajaan tidak berlaku tindakan perusahaan seperti mogok dan piket walaupun terdapat undang-undang yang membenarkan keadaan tersebut.

4.0 Inovasi Terbaharu
Pepimpinan diperingkat antarabangsa selalu turun padang untuk menyampaikan maklumat kepada ahli kesatuan gabungan. Terdapat juga presiden CEUPACS memberikan kenyataan media. Tetapi bagi kesatuan yang aktif dipucuk kepimpinan kesatuan setiap negeri terlebih dahulu mengetahui sesebuah perkara sebelum dihebahkan kepada ahli yang lain apa yang telah diperjuangakan dan apa juga keputusan yang dicapai.

5.0 Budaya Organisasi
Sudah tentu kesatuan ini membantu kesatuan lain yang menghadapi masalah untuk diselesaikan. Program yang dianjurkan oleh pihak kesatuan CEUPACS negeri sabah semestinya menelan perbelanjaan yang besar, oleh itu, mereka meminta bantuan kewangan daripada pihak pusat. Namun program tersebut dilakukan bergantung dengan sumber kewangan kerana Kesatuan CEUPACS tidak mempunyai sumber kewagan. CEUPACS adalah gabungan daripada kesatuan-kesatuan penjawat awam, oleh itu, kesatuan CEUPACS memperolehi sumber kewangan daripada kutipan dalam kalangan ahli. Jumlah yang dibayar bergantung kepada jumlah ahli kesatuan.

6.0 Program Dalam Kesatuan
Program yang dijalankan dalam kesatuan ini, tidak semestinya dilaksanakan pada setiap tahun akan tetapi mengikut keadaan kesatuan itu sendiri dan bergantung kepada sumber kewangan yang diperolehi. Setiap tahun akan diadakan aktiviti-aktiviti yang mana atas dasar inisiatif pihak kesatuan itu sendiri. Sebagai contoh, Kesatuan Sabah Medical Services Union, kesatuan tersebut selalu menjemput daripada pihak kebangsaan untuk memberikan penerangan kepada ahli-ahli Kesatuan Sabah Medical Services Union. Secara langsung tidak jelas untuk meningkatkan kualiti dan  mutu kerja, akan tetapi  tujuan utama program tersebut seperti seminar motivasi mahupun seminar kepimpinan adalah unuk meningkatkan produktiviti dalam pekerjaan. Diharapkan selepas mengikuti program tersebut, pekerja akan lebih teruja dan bermotivasi dalam melakukan pekerjaan.

7.0 Inovasi Dalam Kesatuan
Berdasarkan kenyataan yang disuarakan oleh Presiden CEUPACS Negeri Sabah, diperingakat kebangsaan bergabung dengan CEUPACS, manakala diperingkat antarabangsa bergabung dengan satu kesatuan antarabangsa yang berpusat di Geneva iaitu Public Service International. Kesatuan-kesatuan yang bergabung dengan PSI adalah memberikan perkhidmatan kepada orang awam. PSI ini tidak mengecualikan kesatuan sama ada kesatuan daripada pihak kerajaan mahupun kesatuan pihak swasta yang memberikan perkhidmatan kepada pihak awam. Sebagai contoh Kesatuan Sabah Medical Services Union memberikan perkhidmatan rawatan kepada pihak awam, oleh itu kesatuan ini boleh bergabung dengan PSI. Hal ini adalah berkenaan dengan inisiatif kepimpinan kesatuan masing-masing sama ada ingin bergabung dengan PSI ataupun tidak. Setiap tahun Internatinal Labour Organisation (ILO) mengadakan konvensyen, oleh itu sebagai satu peluang dimana para pekerja mengadu berkenaan dengan sebarang masalah yang dihadapi. Sebagai contoh, hak sebagai seorang pekerja tidak diambil peduli oleh majikan mereka boleh mengadu diperingkat antarabangsa.

8.0 Masalah Kepimpinan
Masalah ini disebabkan oleh masalah pemikir kepimpinan yang mana tidak mengetahui perkara tersebut yang mana masalah yang dihadapi boleh dibawa berunding diperingkat antarabangsa. Jika pemimpin bergabung dengan pihak luar misalnya PSI maka mereka mudah mendapat pendedahan berkaitan dengan mengatasi masalah kesatuan kerana dengan wujudnya PSI ini masalah akan mudah diatasi.

9.0 Sekatan Daripada Kerajaaan.
Pihak CUEPACS tidak dibenarkan membuat (Collective Bargaining) kerana sudah termaktub dalam perintah-perintah Am. Manakala dalam sektor swasta dibenarkan untuk mengadakan (Collective Bargaining) kerana kesatuan CUEPACS melobi kepada kerajaan. Terdapat konvensyen 1987 tentang ILO konvensyen yang tidak diistisytharkan oleh pihak kerajaan setakat ini. Konvensyen 87 menyatakan kebebasan berkesatuan hal ini kerana pihak kerajaan Malaysia telah fobia dengan akibat ancaman komunis. Manakala yang terbaru konvensyen 151 mempunyai perkaitan yang sama dengan konvensyen 87. Seterusnya adalah berkaitan dengan pekerja perkhidmatan awam yang tidak mengambil tahu bekenaan dengan kesatuan oleh itu mereka tidak mengendahkan perkara tersebut yang mana penting bagi kesatuan. Hal ini kerana jumlah ahli kesatuan amat penting untuk pihak CUEPACS untuk membantu mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi akan tetapi kerajaan telah mengambil kira jumlah ahli kesatuan yang dibantu oleh pihak CUEPACS. Jika jumlah ahli kesatuan adalah sedikit maka pihak kerajaan menganggap kesatuan tersebut adalah lemah jika dibandingkan ahli yang ramai.

Kesimpulan

Secara keseluruhanya, pihak CUEPACS masih lagi terikat dengan perintah Am kerajaan yang mana mereka patut mematuhi peraturan tersebut berbeza dengan kesatuan pihak swasta yang mana perlu mengadakan (Collective Bargaining) dua tahun sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan