UNIVERSITI MALAYSIA SABAH
FALKUTI KEMANUSIAN SENI DAN WARISAN
SEMESTER 2 SESI 2015/2016
AH32003 INOVASI DAN PERSEKITARAN KERJA
TAJUK TUGASAN:
FAKTOR PENYEBAB AKTIF DAN KEBERKESANAN
KESATUAN PEKERJA-PEKERJA POS PAKAIAN SERAGAM SABAH (KEPPSES). KAJIAN KES: POS
MALAYSIA BHD.
NAMA PENSYARAH: EN.
AZIZAN BIN MORSHIDI
Bil.
|
Nama Pelajar
|
No. Matrik
|
1.
|
AMIRUL AIMAN BIN MD NASIR
|
BA13110023
|
2.
|
MOHAMAD ALIFF AZIM BIN ABD.
AZIZ
|
BA13110194
|
3.
|
MOHAMAD FAISAL BIN IBRAHIM
|
BA13110196
|
4.
|
ZULKIFLI BIN ISMAIL
|
BA13110537
|
KESATUAN PEKERJA-PEKERJA POS PAKAIAN
SERAGAM SABAH (KEPPSES). KAJIAN KES: POS MALAYSIA BHD
1.0
LATAR BELAKANG KESATUAN SEKERJA
(KEPPSES)
KEPPSES bermaksud Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian
Seragam Sabah adalah merupakan kesatuan pakaian seragam bagi pos di seluruh
negeri Sabah. Kesatuan ini (KEPPSES) mempunyai tiga cawangan di negeri Sabah
iaitu Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau. Pos Kota Kinabalu merupakan cawangan
yang menjadi pusat bagi Kesatuan Sekerja Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah.
Menurut Yang Di Pertua KEPPSES iaitu En. Sha Budin bin Uto, tarikh sebenar
pertubuhan KEPPSES ini tidak dapat dijelaskan dengan tepat tetapi kesatuan ini
telah ditubuhkan oleh pekerja-pekerja di Pos Tawau.
Menurut
Yang Di Pertua KEPPSES, ahli-ahli kesatuan ini mempunyai seramai 375 orang
(2016) yang telah didaftar dan 75% ahli dalam kesatuan ini berada di cawangan
pos Kota Kinabalu. Kota Kinabalu dipilih menjadi pusat cawangan bagi KEPPSES
kerana dipertujui oleh ahli-ahli kesatuan dan kerana kebanyakkan ahli KEPPSES
bekerja di pos Kota Kibabalu. Jika terdapat mesyuarat atau aktiviti-aktiviti,
kesemua ahli dari tiga cawangan iaitu Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau akan
berkumpul dan berbincang di pos Kota Kinabalu. Menurut beliau juga, terdapat
ramai lagi pekerja-pekerja yang belum menyertai kesatuan ini terutamanya
pekerja-pekerja yang baru.
KEPPSES
(Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah) ditubuhkan adalah
bertujuan untuk menambahbaik kualiti kerja dan kehidupan dengan cara membantu
menyuarakan pendapat dan masalah yang dihadapi oleh ahli kesatuan. Antara
agenda yang diperjuangkan untuk ahli kesatuan KEPPSES ialah:
· Mengatur
perhubungan yang baik diantara pekerja dengan majikan, meningkatkan daya
pengeluaran, mendapatkan tahap keselamatan pekerja yang selamat dan mendapatkan
sukatan gaji yang adil dan sesuai mengikut syarat-syarat pekerjaan yang
berpatutan.
·
Memajukan
kebajikan ahli-ahli kesatuan dari segi sosial, ekonomi dan pendidikan dengan
cara yang sah disisi undang-undang
·
Memberi
bantuan kepada ahli kesatuan berhubung dengan pekerjaan mereka
·
Memberi
bantuan seperti pembiayaan kepada ahli kesatuan yang teraniaya atau semasa
pertikaian perusahaan
·
Menganjur
dan mengendalikan kursus, dialog, seminar dan sebagainya untuk faedah ahli-ahli
kesatuan.
2.0
LATAR BELAKANG RESPONDEN
Presiden Kesatuan
Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah (KEPPSES): En. Sha Budin bin Uto
Kami telah menemubual Presiden atau Yang Di Pertua
Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah (KEPPSES) iaitu En. Sha
Budin Bin Uto. Menurutnya, beliau telah menyertai kesatuan KEPPSES ini selama
12 tahun dan memegang beberapa jawatan sebelum menjadi presiden KEPPSES. En.
Sha Budin Bin Uto telah menjadi Presiden KEPPSES bermula pada 2013 selepas bekas
Presiden KEPPSES iaitu .... telah bersara. Sebelum dipilih dan dilantik sebagai
Presiden KEPPSES pada 2013, En. Sha Budin pada masa itu memegang jawatan Naib
Presiden KEPPSES.
3.0
FAKTOR PENYEBAB AKTIF KESATUAN
SEKERJA
3.1 Perkara
yang sering diperjuangkan oleh kesatuan
Menurut En. Sha Budin (Presiden KEPPSES), antara
perkara-perkara yang sering diperjuangkan oleh KEPPSES adalah mengenai elaun
atau upah, keselamatan pekerja dan kebajikan lain. Menurut En. Sha Budin tujuan
KEPPSES ini ditubuhkan adalah bertujuan untuk melindungi hak-hak dan kebajikan
ahli-ahlinya daripada ditindas oleh majikan dalam menetapkan polisi-polisi
syarikat dan sebagainya. Dengan adanya KEPPSES (Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos
Pakaian Seragam Sabah) ini ianya dapat menjamin ahli-ahlinya dari segi
penjagaan hak dan kebajikan sebelum majikan ingin melakukan sesuatu. Menurut
En. Sha Budin, antara langkah yang diambil oleh kesatuan sekerja ini dalam
memastikan masalah atau hak ahli-ahlinya terjamin, pihak KEPPSES akan melakukan
perundingan kolektif bersama-sama majikan. Keadaan ini adalah bertujuan dalam
membincangkan kebaikan dan keburukan atau juga mendapatkan pandangan sebelum
majikan melaksanakan sesuatu polisi dalam syarikat.
o Elaun atau upah
Menurut En. Sha Budin, perkara atau masalah yang sering
diperjuangkan oleh kesatuan adalah upah ataupun elaun. Menurut beliau, isu
tuntutan gaji merupakan isu sejagat yang diperjuangkan oleh golongan pekerja
atau kesatuan sekerja diserata dunia. Isu ini bukanlah perkara baru khususnya
dalam senario perhubungan perindustrian di Malaysia. Malah, isu ini juga sering
dibincangkan oleh ahli-ahli KEPPSES. Tambahan lagi, ketidakstabilan ekonomi
pada masa kini juga akan menyebabkan isu ini terus diperdebatkan oleh kedua-dua
pihak iaitu kesatuan sekerja dengan pihak majikan.
Menurut
Presiden KEPPSESS, jika berlaku aduan daripada pekerja mengenai masalah ini,
pihak kesatuan akan membuat perundingan kolektif dengan majikan untuk
membincangkan masalah ini. Walau bagaimanapun, kesatuan sekerja KEPPSES bukan
sahaja memihak kepada ahli-ahlinya sahaja, tetapi turut melihat dari sudut
pihak majikan. Hal ini kerana pihak kesatuan lebih menumpukan hubungan yang
baik dan adil daripada pihak majikan dan pihak pekerja. Ini bagi melahirkan
situasi menang-menang diantara hubungan dari kedua-dua pihak supaya
produktiviti dan matlamat syarikat tercapai.
o Keselamatan dan kesihatan
pekerja
Keselamatan dan kesihatan pekerja pada waktu bekerja juga
merupakan isu yang selalu dibincangkan dalam kesatuan sekerja KEPPSES. Malah,
masalah ini juga isu yang diperjuangkan oleh KEPPSES supaya pihak majikan
membuat penyediaan persekitaran kerja yang kondusif dan langkah-langkah
berjaga-jaga yang berpatutan untuk mencegah orang yang bekerja daripada
tercedera atau mendapat kesan kesihatan akibat aktiviti kerja yang dijalankan.
Menurut En.
Sha Budin, isu ini pernah diperjuangkan dalam perundingan kolektif dan telahpun
berjaya menghasilkan perjanjian kolektif antara pihak KEPPSES dan pihak
majikan. Antara perkara-perkara yang dipersetujui ialah majikan akan
menyediakan keselamatan, kesihatan dan kebajikan kepada pekerja semasa bekerja
melalui peraturan dan prosedur yang ditetapkan. Selain itu, pihak pekerja perlu
mematuhi prosedur kerja dan peraturan untuk memastikan keselamatan diri
sendiri. Malah, peraturan atau polisi keselamatan dan kesihatan di tempat kerja
ini perlulah diletakkan di tempat yang boleh dilihat oleh para pekerja.
Pihak
kesatuan KEPPSES telah meminta majikan melindungi keselamatan, kesihatan dan
kebajikan orang-orang yang bekerja
melalui langkah-langkah seperti:
o Menyediakan sistem kerja
selamat
o Menyusun langkah-langkah bagi
menjamin keselamatan dan kesihatan dalam penggunaan, pengendalian, penanganan,
penyimpanan dan pengangkutan bahan-bahan
o Menyediakan maklumat, arahan, latihan
dan penyeliaan bagi pekerja baru dan pekerja lama
o Menyediakan penyenggara
persekitaran pekerjaan yang selamat tanpa risiko kepada kesihatan
o Menyediakan kemudahan bagi
kebajikan mereka yang sedang bekerja
o Kebajikan-kebajikan lain
Kebajikan atau faedah lain yang dimaksudkan adalah sesuatu
manfaat yang diberi dalam bentuk bukan wang dan ini merupakan tambahan kepada
bayaran asas gaji. Pemberian faedah adalah sesuatu yang boleh mempengaruhi
keupayaan sesebuah organisasi menarik tenaga kerja yang diperlukan. Menurut En.
Sha Budin, antara kebajikan atau faedah lain yang diperjuangkan yang lazim
diberikan kepada pekerja ialah faedah perubatan, kemudahan pinjaman dan
insuran.
3.2
Aktiviti
lain yang sering/sudah dilakukan oleh kesatuan
Menurut En. Sha Budin, terdapat beberapa aktiviti-aktiviti
yang dilakukan oleh Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah
(KEPPSES) bagi menjalinkan hubungan yang lebih rapat antara ahli-ahli kesatuan
KEPPSES. Antaranya seperti aktiviti Sukan, hari keluarga dan lain-lain lagi.
o Aktiviti riadah (sukan)
Menurut En. Sha Budin, aktiviti sukan atau riadaah sering
dilakukan oleh KEPPSES dalam setiap tahun bagi merapatkan silaturahim antara
ahli-ahli dan merehatkan minda ahli-ahli daripada masalah atau keletihan dalam
pekerjaan. Menurut beliau juga, aktiviti riadah ini dilakukan setiap tahun
dengan melibatkan kesemua ahli daripada tiga cawangan iaitu Kota Kinabalu,
Sandakan dan Tawau. Biasanya, aktiviti ini dijalankan di Kota Kinabalu dan
setiap ahli perlu terlibat serta kos perjalanan dan penginapan semua akan
ditanggung oleh kesatuan KEPPSES.
Menurut En.
Sha Budin, aktiviti ini dilakukan kerana beliau menganggap aktiviti riadah atau
sukan ini peniting dan perlu menjadi salah satu amalan dalam mempraktikkan gaya
hidup sihat. Malah, segala aktiviti riadah atau sukan yang dijalankan akan
menjadikan produktiviti atau prestasi kerja lebih meningkat. Aktiviti riadah
ini boleh menyihatkan tubun badan. Hal ini kerana apabila kita beriadah, kadar
lemak yang terkumpul di dalam badan manusia boleh dikurangkan. Contohnya
aktiviti yang sering dilakukan adalah bermain bola sepak, berkayak, senamrobik
dan lain-lain. Dengan aktiviti seperti ini, jantung dapat mengepam darah dengan
lancar. Secara tidak langsung, pelbagai penyakit seperti jantung, kencing
manis, dan darah tinggi dapat dihindarkan secara total.
Malah,
menurut beliau juga, aktiviti sukan dan riadah yang dilakukan ini juga mampu
menjadi pemangkin untuk mengurangkan tekanan dalam diri seseorang pekerja atau
ahlinya. Kepenatan, keletihan dan beban kerja yang memberatkan akan menyebabkan
mereka menunjukkan simptom-simptom tekanan seperti mudah marah, letih, lesu dan
tidak bersemangat. Hal ini demikian akan menyebabkan prestasi mereka sama ada
di tempat kerja mengalami kemerosotan dan mengundang pelbagai impak negatif.
Menurut
Presiden KEPPSES juga, aktiviti riadah atau sukan yang dibuat pada tahun ini
(2016) adalah kejohanan Bola Sepak di Kota Kinabalu. Kejohanan ini dibuat
secara terbuka yang dianjurkan oleh KEPPSES pada 29 MEI 2016. Pihak Kesatuan
Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah (KEPPSES) akan menyertai juga
kejohanan tersebut dengan mengabungkan tiga cawangan iaitu KEPPSES Kota
Kinabalu, KEPPSES Sandakan dan KEPPSES
Tawau dalam satu pasukan.
o Hari Keluarga KEPPSES.
Menurut Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian
Seragam Sabah (KEPPSES) iaitu En. Sha Budin, pihak KEPPSES juga telah
menjalankan Hari Keluarga KEPPSES pada setiap tahun bagi merapatkan hubungan
ahli-ahli dalam KEPPSES.
Menurut
Presiden KEPPSES, sambutan hari keluarga banyak memberi faedah kepada KEPPSES
bagi memupuk hubungan persaudaraan antara satu sama lain dan membin insan yang
kamil terutamanya kepada ahli-ahli Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam
Sabah. Menurut Presiden KEPPSES juga, hari keluarga KEPPSES ditanggung semua
oleh Kesatuan dengan menjemput semua ahli dan keluarga ahli untuk terlibat.
Keterlibatan ahli keluarga dari setiap ahli kesatuan adalah bertujuan untuk
mengenali keluarga ahli masing-masing supaya hubungan persaudaraan ini menjadi
lebih rapat.
En. Sha
Budin menyatakan bahawa hari keluarga KEPPSES dilakukan setiap tahun dan tahun
ini diadakan di Kota Kinabalu pada 31 Julai 2016.
3.3
Cara
keaktifan ahli dalam kesatuan
o Rundingan bersama exco
Menurut En. Sha Budin, keaktifan ahli atau penglibatan
ahli dalam memperjuangkan masalah atau isu yang diadukan oleh pekerja atau ahli
adalah terlibat rundingan bersama exco-exco di setiap cawangan. Dalam Kesatuan
Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah, terdapat beberapa exco yang dipilih
dan dilantik untuk mengetuai di setiap cawangan. Exco-exco ini bertindak
mendengar dan berbincang mengenai masalah atau isu yang diadukan oleh pekerja
atau ahli. Pekerja-pekerja akan aktif atau terlibat dalam perbincangan dengan
exco-exco yang dilantik untuk berbincang masalah-masalah yang dihadapi dan
membentuk sesuatu keputusan yang dibuat dengan kata sepakat.
o Rundingan cawangan
Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian Seragam Sabah
(KEPPSES) mempunyai tiga cawangan iaitu KEPPSES Kota Kinabalu, KEPPSES Tawau
dan KEPPSES Sandakan. Menurut Presiden KEPPSES, jika terdapat masalah atau isu
yang besar seperti masalah upah atau kecederaan atau kemalangan, pihak
exco-exco dari setiap cawangan akan berbincang antara satu sama lain dalam meja
bulat bagi menyelesaikan masalah atau isu tersebut.
o Memberi pandangan dalam media
sosial (FACEBOOK)
Menurut Presiden KEPPSES, KEPPSES ini mempunyai Facebook
yang dijadikan sebagai medium perhubungan antara ahli-ahli KEPPSES. Facebook
ini bertujuan untuk meminta pandangan atau melihat pandangan ahli-ahli dalam
sebarang isu-isu yang dilontarkan. Malah, setiap aktiviti-aktiviti atau
maklumat akan dimaklumkan dalam media sosial tersebut supaya setiap ahli
mendapat maklumat-maklumat tersebut. Malah, menurut En. Sha Budin, media sosial
merupakan satu medium yang memudahkan pihak KEPPSES menyebarkan
maklumat-maklumat penting kepada ahli-ahlinya terutamanya mengenai kepentingan
dan matlamat KEPPSES. Menurut En. Sha Budin, antara isu-isu yang dibincangkan
dalam media sosial tersebut adalah mengenai isu-isu motivasi pekerja, pendapat
pekerja mengenai beban kerja semasa, pendapat pekerja mengenai keaktifan
kesatuan sekerja dan sebagainya.
3.4
Faktor
keaktifan kesatuan (KEPPSES)
-Adakah setiap apa yang di lakukan/di perjuangkan akan
melibatkan semua kesatuan ahli
Menurut Presiden KEPPSES iaitu Encik Sha Bidin, kesemua
perkara yang dilakukan dan yang diperjuangkan akan melibatkan semua ahli dalam
kesatuan ini. Di mana beliau menyatakan semua ahli di dalam kesatuan KEPPSES
haruslah melibatkan dalam kesatuan ini kerana ahli-ahli tersebut mempunyai
kepentingan bersama dalam setiap apa yang dilakukan khususnya dalam membuat
keputusan. Menurut Presiden KEPPSES, setiap perkara yang dibincangkan dan akan
membuat keputusan, pihak kesatuan akan memanggil kesemua ahli untuk berbincang
dan memberi kata sepakat dalam membentuk satu kesatuan. Antara bentuk
perbincangan yang biasa dilakukan adalah dalam media sosial iaitu Facebook.
Oleh sebab itu pihak majikan bersama
ahli mempunyai kuasa supaya pekerja bersatu secara berorganisasi dalam
memperjuangkan kepentingan. Keadaan ini akan dapat mewujudkan perpaduan atau
muafakat dalam kalangan mereka dan mempunyai kesedaran kolektif untuk
berhadapan dengan kuasa pemodal yang diwakili oleh pihak majikan. Harapan untuk
mencapai peningkatan taraf ekonomi, perlindungan hak pekerja dan sosial,
merupakan sebab utama mengapa pekerja membentuk dan menganggotai kesatuan
sekerja.
Antara perkara-perkara yang diperjuangkan oleh kesatuan
KEPPSES ini ialah menetapkan kadar upah, menentukan jam bekerja dan memastikan
keselamatan di tempat kerja.
-langkah-langkah kesatuan sekerja dalam memperjuangkan hak
pekerja
Kesatuan sekerja adalah satu-satunya pertubuhan untuk
mewakili hak dan kebajikan warga pekerja. Ia berupaya menggabungkan pekerja
tanpa mengira kaum, agama, jantina, budaya dan asal usul negara dengan satu
matlamat yang sama untuk meningkatkan keperluan dan mempertahankan hak pekerja.
Kesatuan memastikan tindakan kolektif pekerja dalam membawa tuntutan dan hasrat
mereka kepada majikan di tempat kerja.
• Perundingan
Kolektif
Menurut Presiden KEPPSES, jika berlaku aduan mengenai
ketidakpuas hati pekerja, beliau akan berbincang dalam kesatuan dan akan merayu
kepada pihak majikan untuk membuat perundingan kolektif. Di mana perundingan
kolektif adalah hubungan dua hala yang melibatkan interaksi di antara pihak
majikan dan pekerja dalam membincangkan terma dan kondisi pekerjaan dalam
sesebuah organisasi khususnya iaitu membincangkan proses tawar-menawar
berhubung upah, masa bekerja, pampasan dan cuti berlaku semasa perundingan dan
sebarang persetujuan dimeteri dalam perjanjian kolektif. Peruntukan tersebut
seterusnya akan mengikat kedua-dua belah pihak dalam perjanjian kolektif.
Ketika aduan di adukan pekerja oleh pihak majikan, pihak majikan akan memanggil
pihak kesatuan dari Tawau, Sandakan dan Kota Kinabalu untuk menyuarakan
pandangan dan pendapat mengenai hak-hak pekerja. Kepimpinan kesatuan harus
selalu berbincang dengan ahli dan mendengar pandangan mereka tentang isu-isu
pekerjaan, dan dalam mengatur langkah-langkah penyelesaian untuk memastikan
kesatuan beroperasi berlandaskan prinsip demokrasi.
Menurut
Presiden KEPPSES, beliau menyatakan rundingan kolektif pihak majikan dengan
pihak pekerja mencapai matlamat atau berjaya. Berbeza dengan kesatuan-kesatuan
lain, jika rundingan kolektif mereka tidak berjaya atau tidak mencapai matlamat
keinginan oleh kesatuan. Pekerja akan membuat tindakan. Di antara tindakan
perusahaan yang menjadi pilihan utama kesatuan sekerja ialah untuk mengadakan
piket. Seksyen 40 Akta Perhubungan Perusahaan memberi keizinan kepada para
pekerja melancarkan piket di tempat
kerja atau di kawasan yang berhampiran dengan tempat kerja dengan syarat ia
dilakukan secara aman. Objektif utama piket ialah untuk memberi maklumat kepada
masyarakat umum dan pihak majikan khasnya tentang konflik yang sedang melanda
mereka. Ia juga adalah satu kaedah untuk meraih simpati masyarakat umum di
samping menarik sokongan daripada para pekerja lain. Interpretasi pekerja
daripada tindakan piket ini ialah ia akan memalukan majikan. Oleh itu pihak
majikan lazimnya akan menyetujui untuk diadakan proses rundingan seterusnya
untuk menyelesaikan masalah di kalangan mereka.
Namun,
sekiranya tindakan piket tidak diendahkan oleh pihak majikan maka Akta
Perhubungan Perusahaan 1967 membenarkan ahli-ahli kesatuan untuk melancarkan
tindakan yang lebih keras iaitu mogok. Tindakan perusahaan ini bermaksud
memberhentikan kerja secara keseluruhannya dengan hasrat untuk menghadkan atau
melambatkan proses produktiviti. Walau bagaimanapun, tindakan mogok tidak boleh
dilakukan dengan sewenang-wenangnya, ianya perlulah mengikut garis panduan
mogok sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Akta Perhubungan Perusahaan dan
Akta Kesatuan Sekerja.
Sekiranya kedua-dua tindakan perusahaan tersebut juga
gagal maka sebagai langkah terakhir pihak kesatuan sekerja boleh mengfailkan
tuntutan mereka ke Mahkamah perusahaan.
-Apakah faktor yang dapat memperlihatkan kesatuan ini
aktif
Menurut Presiden KEPPSES, beliau memperlihatkan kesatuan
ini aktif adalah atas sokongan exco-exco tertinggi, setiausaha, dan bendahari.
Di mana, beliau berpendapat bahawa pihak tertinggi mempercayakan kepada
pengetahuan yang diberikan kepada seseorang untuk bekerja keras, dan
berpengetahuan apa yang tugas yang disandarkan.
4.0
Faktor keberkesanan Kesatuan
Sekerja Pakaian Seragam Pos Malaysia
4.1 Isu-isu yang sering dibincangkan di dalam perundingan.
Isu yang penting di dalam perundingan menjadi teras kepada
kejayaan perundingan yang diperjuangkan. Hal ini juga dapat menunjukkan bahawa
isu yang diketengahkan mestilah releven dan mengikut kemampuan syarikat itu
sendiri supaya ia dapat memudahkan majikan untuk melaksanakannya. Menurut Encik
Sha Budin bin Uto yang merupakan President Kesatuan Sekerja Pakaian Seragam Pos
Sabah (KEPPSES), isu yang sering diperdebatkan didalam perundingan adalah
mengenai upah atau pembayaran gaji kepada pekerja, kenaikan pangkat, kerja
lebih masa, cuti, bonus dan lain-lain lagi.
Isu yang
berbangkit seperti isu upah adalah penting bagi pekerja untuk terus
menyumbangkan kemahiran kepada organisasi. Penentuan tingkat upah juga adalah
penting mengikut pangkat pekerjaan di dalam organisai tersebut. Hal ini juga
menunjukkan bahawa faktor upah akan menyebabkan seseorang pekerja itu bekerja
dengan lebih baik atau sebaliknya. Menerusi arus globalisasi masa kini,
peningkatan taraf hidup menyebabkan pekerja yang bergaji rendah terperangkap di
dalam kemiskinan. Justeru itu, para pekerja menekankan untuk menutut mengenai
isu gaji bagi memudahkan mereka meneruskan kelangsungan hidup serta dapat
menghadapi cabaran hidup yang begitu sukar pada masa kini. Hal ini demikian
kerana upah adalah elemen yang penting bagi pekerja kerana upah akan
memotivasikan pekerja untuk meningkatkan produktiviti kerja dengan lebih baik
lagi. Pihak majikan perlu memainkan peranan penting dalam memberi kemudahan
kepada pekerja.
Di dalam Syarikat yang dikaji, Kesatuan
Sekerja Pakaian Seragam Pos Sabah (KEPPSES) menitikberatkan mengenai upah
kerana ia akan mempengaruhi kepuasan kerja dikalangan pekerja serta akan
mewujudkan motivasi dalam diri pekerja itu sendiri. Upah adalah isu yang sering
diperjuangkan oleh Kesatuan ini kerana mereka tidak mahu pekerjaan yang mereka
lakukan tidak mendapat pulangan atau gaji yang setimpal dengan pekerjaan
mereka. Hal ini juga menyebabkan majikan terpaksa akur dengan tindakan kesatuan
ini dan telah menaikan gaji pekerja sebagai tanda persetujuan dalam perundingan
yang dijalankan. Isu ini juga perlu diterima oleh pihak majikan supaya jumlah
gaji yang diterima oleh pihak pekerja adalah mengcukupi dan memuaskan.
Sekiranya perjanjian ini dipersetujui oleh kedua-dua pihak, maka isu dianggap
selesai dan pekerja serta majikan akan mendapat keuntungan daripada perjanjian
seperti dapat mengelakkan daripada tindakan industri, dapat meningkatkan
keeuntungan syarikat dan lain-lain lagi.
Menurut President Kesatuan Sekerja ini
juga, isu seterusnya yang sering diperjuangkan oleh pihak pekerja atau
ahli-ahli kesatuan ini ialah mengenai kenaikan pangkat. Kenaikan pangkat adalah
penting untuk memotivasikan seseorang individu supaya bekerja dengan lebih
rajin lagi. Kenaikan pangkat ini juga perlulah berdasarkan kemahiran dan
kecekapan yang ditunjukkan oleh pekerja untuk mewujudkan keadilan dalam
pemilihan kenaikan pangkat ini. Isu ini menjadi perjuangan daripada Kesatuan
Sekerja Pakaian Seragam Pos sabah ini kerana terdapat pekerja yang sudah lama
bekerja dan mempunyai kemahiran tinggi yang gagal mendapat tempat yang
sepatutnya di dalam syarikat tersebut. Hal ini menimbulkan kemarahan dikalangan
pekerja yang terlibat dan menutut kenaikan pangkat daripada pihak majikan.
Menurut Beliau lagi, perundingan ini
juga telah memihak kepada kesatuan kerana majikan meluluskan tuntutan ini dan
beberapa pekerja yang terlibat telah dinaikan pangkat sesuai dengan kelayakan
pekerja tersebut. Isu kenaikan pangkat tidak menimbulkan sebarang konflik di
dalam organisasi ini kerana pihak majikan memberi kerjasama yang baik kepada
pekerja.
Seterusnya, Isu-isu lain yang sering
menjadi tuntutan adalah mengenai kerja lebih masa. Kesatuan Sekerja Pakaian
Seragam Pos Sabah (KEPPSES) telah memperjuangkan isu mengenai kerja lebih masa
kerana pekerja yang melakukan pekerjaan lebih masa tidak dibayar berdasarkan
kerja yang dilakukan sebaliknya mengikut Akta iaitu pekerja hanya boleh bekerja
lebih masa selama 104 jam seminggu. Hal ini telah menimbulkan ketidakpuasan
hati dikalangan pekerja kerana kerja lebihan masa tidak dibayar dengan
sepatutnya dan ia dianggap tidak berbaloi dan hanya pekerjaan sia-sia. Setelah
berunding dengan pihak majikan, pihak pekerja telah berjaya mendapat hak yang
dituntut iaitu mereka boleh bekerja lebih masa selama 130 jam dalam seminggu.
Isu ini juga diterima atas tuntutan dan sebab yang munasabah daripada pekerja untuk
melanjutkan kerja lebih masa ini sehinggakan mereka mendapat kebajikan daripada
pihak majikan.
4.2
Faktor-faktor
yang menjadi pengaruh dalam perundingan kolektif
Perundingan kolektif adalah penting untuk mewujudkan
hubungan yang harmoni diantara pekerja dengan pihak majikan. Sekiranya
perundingan yang dijalankan ini berjaya, ia akan menguntungkan kedua-dua belah
pihak dan memajukan sesebuah organisasi itu sendiri serta dapat meningkatkan
pengeluaran produktiviti. Faktor-faktor yang menjadi pengaruh kepada wujudnya
perundingan kolektif ini adalah kekangan daripada pihak pekerja untuk
perundingan, wujudnya hak bersuara daripada pekerja, untuk mengelakkan tindakan
industri berlaku dan menggalakan kepuasan kerja daripada pihak pekerja serta
pihak majikan di dalam organisasi yang akan mempengaruhi produktiviti.
Menurut President Kesatuan Sekerja
Pakaian Seragam Pos, faktor yang menjadi pengaruh dalam perundingan kolektif yang
pertama adalah kekangan daripada pihak pekerja itu sendiri. Menurut beliau,
pekerja-pekerja ini akan menuntut untuk mengadakan perundingan kolektif dengan
pihak majikan sekiranya hak-hak mereka dicabuli oleh majikan mereka sendiri.
Kekangan yang wujud daripada pekerja ini juga sebagai motivasi kerja yang perlu
dititik beratkan oleh majikan. Hal ini kerana pekerja memerlukan keselesaan
untuk melakukan pekerjaan serta memerlukan perhatian daripada pihak majikan
untuk menyediakan kemudahan kepada pekerja supaya dapat meningkatkan
produktiviti pengeluaran syarikat.
Selain itu juga, faktor mempengaruhi
pekerja mengadakan perundingan adalah disebabkan oleh pekerja ingin menuntut
hak mereka. Perundingan adalah penting untuk menjamin keharmonian industri.
Hak-hak pekerja yang sering disuarakan adalah mengenai kenaikan gaji, isu
kenaikan pangkat, cuti, kemudahan pekerjaan, penambahbaikan syarikat dan
penambahan kerja atau pekerja baru untuk meningkatkan produktiviti organisasi.
Pekerja-pekerja mempunyai kepentingan yang tersendiri untuk menuntut hak mereka
agar tidak ditindas oleh pihak majikan mereka. Sekiranya pihak majikan masih
berdegil dan tidak mahu berunding maka tindakan industri seperti piket dan
mogok akan berlaku. Walaubagaimanapun Kesatuan Sekerja Pakaian Seragam Pos
Sabah ini tidak pernah berlaku masalah industri ini berdasarkan catatan yang
dibuat oleh President Kesatuan Sekerja ini. Menurut beliau lagi, pada tahun 2007 pekerja-pekerja
Pos Sabah hampir mengadakan piket untuk menuntut kenaikan gaji keseluruhan
pekerjaan dalam syarikat ini. Hal ini mendapat sambutan yang baik daripada
pihak majikan dengan mengadakan perundingan kolektif dengan pekerja serta
bersetuju dengan tuntutan yang dibuat oleh pihak pekerja tersebut. Oleh itu,
tindakan industri ini tidak dilakukan oleh pihak pekerja kerana mendapat
maklumbalas yang baik daripada pihak majikan.
Di samping itu juga, President Kesatuan
Sekerja Pakain Seragam Pos Sabah ini menyatakan bahawa faktor pengaruh dalam
perundingan kolektif ini adalah untuk mewujudkan kepuasan kerja daripada
pekerja-pekerja bawahan sehinggalah pekerja atasan. Hal ini demikian kerana untuk mewujudkan kepuasan
kerja, majikan perlu memainkan peranan yang penting dalam memperjuangkan
hak-hak pekerja untuk meningkatkan motivasi dan produktiviti organisasi.
Keuntungan syarikat juga dapat dilihat melalui keberkesanan serta tindakan
pekerja dalam melaksanakan kerja yang berkualiti dan produktif. Oleh itu,
perundingan yang dilakukan adalah untuk menggalakkan kepuasan kerja dikalangan pekerja
kerana pekerja merupakan aset syarikat yang mampu memberi keuntungan yang besar
kepada organisasi.
o Keputusan Perundingan
Di dalam perundingan kolektif yang dijalankan akan
mendapat keputusan setelah berbincangan dan berunding diantara mereka. Menurut
President Kesatuan ini, terdapat isu yang sukar seperti isu upah, kenaikan
pangkat, penambahan kerja baru, peningkatan kemudahan asas pekerja dan
pembukaan cawangan baru. Namun begitu, kebanyakkan daripada isu ini berjaya
mencapai kata sepakat kerana menurut beliau lagi majikan dalam organisasi
tersebut mudah untuk bertolak ansur bagi mengelakkan sebarang konflik akan
berlaku. Isu-isu yang sukar yang ada dalam perundingan ini dapat diselesaikan
dengan kerjasama kedua-dua pihak berunding dan menemui kata sepakat.
Seterusnya, keputusan perundingan
berdasarkan perundingan yang dijalankan diantara kedua-dua pihak adalah
bergantung kepada isu yang diketengahkan oleh pekerja. Kebanyakkan perundingan
yang dijalankan menunjukkan bahawa pihak majikan tidak menolak sebulat-bulatnya
tuntutan daripada Kesatuan Sekerja malah isu-isu yang diketengahkan
dibincangkan untuk mengelakkan sebarang percanggahan pendapat daripada
kedua-dua pihak.
Selain itu juga, kejayaan perundingan
yang dijalankan adalah berdasarkan kemampuan yang dimiliki oleh syarikat itu
sendiri. Sekiranya tuntutan itu diluar kemampuan kebiasaanya akan menemui
kegagalan kerana syarikat tidak mahu menaggung risiko kerugian. Hal ini
menunjukkan bahawa majikan akan bertolak ansur dengan pekerja untuk mengadakan
perundingan. Menurut President KEPPSES
ini, kebanyakkan isu yang dirunding dalam syarikat ini berjaya menemui kata
sepakat dan hak serta tuntutan Kesatuan Sekerja berjaya diperjuangkan. Hal ini
menunjukkan bahawa keberkesanan Kesatuan Sekerja ini mamainkan peranan penting
dalam memperjuangkan hak-hak serta isu-isu yang berbangkit di kalangan ahli
Kesatuan Sekerja. Sehubungan dengan itu juga, jelaslah menunjukkan bahawa
Kesatuan Sekerja berkesan dalam menjalankan fungsinya dan keseluruhan pekerja
yang berada dibawah kesatuan KEPPSES telah mendapat manfaat serta faedah
seperti upah, cuti, kenaikan pangkat, peningkatan kemudahan asas dan lain-lain
lagi.
o Faktor yang selalu menghalang
perundingan kolektif sukar dicapai hingga melibatkan kesatuan kurang berkesan
bagi pekerja. Perundingan kolektif adalah selepas
sesuatu kesatuan sekerja pekerja mendapat pengiktirafan daripada majikan ataupun
kesatuan sekerja majikan, maka ia bolehlah memulakan proses perundingan
kolektif bagi tujuan untuk mencapai sesuatu perjanjian kolektif. Seksyen 2
mentakrifkan perundingan kolektif sebagai rundingan yang dibuat bertujuan bagi
mencapai perjanjian kolektif.
Selain itu, perundingan kolektif juga
adalah merupakan satu proses tawar-menawar secara kolektif di antara majikan
dan kesatuan sekerja untuk mencapai sebuah perjanjian kolektif. Mana-mana pihak
iaitu sama ada majikan atau kesatuan sekerja boleh tanpa membuat pelawaan
kepada satu pihak yang lain secara bertulis untuk mengadakan perundingan
kolektif (Sekyen 13 (1) menjelaskan jika kesatuan sekerja pekerja- pekerja
telah diberikan pengiktirafan oleh majikan atau oleh kesatuan sekerja majikan.
Kesatuan sekerja pekerja- pekerja bolehlah mempelawa majikan atau kesatuan
sekerja majikan untuk memulakan satu proses perundingan kolektif atau majikan
atau kesatuan sekerja majikan- majikan bolehlah mempelawa kesatuan sekerja
pekerja- pekerja untuk memulakan satu perundingan kolektif.
Perundingan kolektif juga adalah
merupakan satu proses pembuatan keputusan bersama yang menggambarkan satu
pendekatan demokratik dalam industry. Ianya juga adalah merupakan satu budaya
bipartism (dwipihak). Perundingan kolektif juga merupakan satu kaedah yang
fleksibel bagi menagani perubahan ekonomi dan teknikal didalam sesebuah
industry. Ianya juga membantu mewujudkan keharmonian industry tanpa ganguan
terhadap organisasi yang sedia ada atau terhadap aktiviti pengeluaran. Dan ianya
boleh menjadi aman atau kekerasan berdasarkan kekuatan masing- masing.
Perundingan ada dua bentuk peraturan
berhubung dengan perundingan kolektif, iaitu peraturan prosedur dan peraturan-
peraturan substansif. Bagi peraturan prosedur ialah yang mengawal kelakuan
majikan dan kesatuan, ia mencakupi semua perkara yang berkaitan dengan prosedur
mengenai kontrak, pengubahsuaian, memperbaharui atau menamatkan sesuatu
kontrak. Termasuk juga didalamnya ialah kemudahan – kemudahan bagi membolehkan
mereka untuk berunding.
Manakala untuk peraturan subtansif pula
menjalinkan hubungan antara individu. Peraturan ini lebih menitikberatkan
substan atau inti di dalam perjanjian atau persetujuan yang diluluskan oleh
kesatuan dan pihak pengurusan. Didalam hal ini terdapat tiga bentuk hubungan
yang dijalankan oleh peraturan substantive iaitu hubungan ekonomi atau pasaran,
hubungan kerajaan dan hubungan ditempat kerja.
Untuk faktor yang selalu menghalang
perundingan kolektif bagi kesatuan pekerja- pekerja pos pakaian seragam sabah
adalah menurut presiden kesatuan tersebut iaitu En. Sha Budin adalah kesediaan
antara kedua- dua pihak untuk berunding. Ini kerana menurut beliau, sering kali
berlaku tidak ada sikap tolak ansur yang diberi oleh majikan untuk
membincangkan terhadap usul yang telah diketengahkan oleh pihak kesatuan.
Selain itu, menurut presiden tersebut,
antara yang menjadi permasalahan dalam menghalang perundingan dibuat sukar
dicapai adalah terikat dengan undang –undang. Ini kerana isu yang yang dibawa
adalah adakalanya melibatkan undang –undang yang boleh membuatkan hak
prerogative majikan kuat yang membuat majikan tidak mahu untuk berunding
walaupun isu tersebut melibatkan kebajikan pekerja.
Apa yang terikat dengan undang- undang
ini adalah kekangan terhadap perundangan yang mana akta yang telah
diperkenalkan oleh kerajaan iaitu Akta Perhubungan Perusahaan(1967) yang mana
akta ini diperkenalkan oleh kerajaan untuk tujuan mengawal hubungan antara
majikan dan pekerja serta kesatuan sekerja dalam menjalankan penyelesaian atau
pertikaian yang timbul antara mereka, selain itu, akta ini adalah untuk
mengawal kuasa kesatuan yang ada pada masa kini daripada berkuasa dalam
memperjuangkan hak- hak dan kebajikan- kebajikan ahlinya. Situasi ini dapat
dilihat bahawa hal seperti tindakan mogok, piket, go slow dan sebagainya mereka
perlu membuat surat untuk mendapatkan kelulusan daripada pihak majikan. Ini
menunjukkan kesatuan semakin hilang kuasa dan menyebabkan ianya menjadi factor
dalam mencapai perundingan kolektif dengan majikan dan perkara tersebut dilihat
kurang berkesan kepada pekerja.
Penghalang perudingan dicapai juga
adalah pihak kesatuan membuat segala usul adalah melibatkan visi syarikat untuk
lima tahun akan datang. Tetapi majikan tidak memandang seruis terhadap perkara
tersebut kerana apa yang diminta adalah upah lebih, elaun dan sebagainya yang
membuat majikan sering memberi alasan berkenaan dengan kos membeli kenderaan
dan sebagainya. Ini adalah yang sering menjadi penghalang kepada perundingan
itu dicapai.
Oleh itu, disebabkan oleh perkara-
perkara tersebut sering menjadi punca menyebabkan ahli kesatuan iaitu pekerja
hampir untuk tidak yakin terhadap kesatuan ini ekoran daripada kesukaran
tersebut. Tetapi hasil daripada kecekapan dan kebijaksanaan dalam melakukan
rundingan terhadap sesuatu usul yang diketengahkan tetap Berjaya walaupun ianya
memerlukan masa yang lama. Itu adalah satu punca kesatuan ini masih bertahan
dan mendapat penambahan ahli.
o Faktor yang dilihat kesatuan
ini berkesan dalam menyakinkan peranan dan fungsi antara organisasi.
Menurut En Sha Budin yang merupakan
presiden kesatuan ini menyatakan antara factor yang dapat dilihat kesatuan ini
berkesan dalam menyakinkan peranan serta fungsinya antara organisasi adalah
kerana kesatuan ini telah menetapkan objektifnya yang tersendiri iaitu dalam
memastikan ianya menguntungkan kedua- dua pihak. Dapat dilihat bahawa kesatuan
komited dalam memastikan kebajikan dan social serta ekonomi pekerja sentiasa
terjaga. Kepentingan- kepentingan ahli kesatuan ini diperjuangkan melalui
perundingan kolektif antara majikan melalui medium yang sah disisi undang
undang. Perjuangan ini dapat dilakukan melalui perundingan kolektif antara
majikan dan wakil kesatuan berdasarkan hak- hak yang telah diutarakan oleh
wakil kesatuan.
Disamping
itu, factor kesatuan ini dilihat berkesan dalam menyakinkan peranannya terhadap
organisasi juga adalah disebabkan oleh kestuan ini juga berusaha mencapai
objektifnya untuk memupuk hubungan baik antara majikan dan pekerja- pekerja
iaitu ahli KEPPSES ini. Objektif ini membuatkan bahawa KEPPSES ini berkesan sebagai
peranannya wujud dalam syarikat Pos Sabah. Ini kerana, kewujudan kesatuan ini
berkesan dalam menyakinan peranan serta fungsinya antara organisasi dalam
melahirkan persekitaran kerja yang harmoni yang mana dapat meningkatkan mutu
dan produktiviti syaikat POs sabah.
Dalam usaha
memastikan kesatuan ini dilihat berkesan dalam menyakinkan peranannya antara
organisasi juga adalah pihak kesatuan KEPPSES terus berusaha mencari
penyelesaian yang terbaik melalui perundingan damai dengan majikan sekiranya
berhadapan sebarang masalah pertikaian industry dan sebagainya. Pihak KEPPSES
akan menggunakan segala saluran yang ada mengikut jalan yang betul dengan
sebaiknya untuk kepentingan ahli- ahli kesatuan.
Selain itu,
apa yang diterangkan oleh En. Sha Budin juga adalah sikap pemimpin. Ini dapat
dilihat bahawa, sikap pemimpin yang bijak dalam memprotes terhadap perkara-
perkara yang sepatutnya menjadikan kesatuan ini berkesan. Ini kerana pemimpin
yang membawa perkara yang dibawa perlu mempunyai asas –asas yang boleh
digunapakai dalam mempertikaikan hal- hal yang membabitkan pekerja. Selain itu
juga menurut beliau lagi, pemimpin haruslah pandai dalam mempertimbangkan
perkara- perkara yang penting supaya tidak memberi kesan buruk kepada ahli dan
juga kesatuan.
Menurut En.
Sha Budin juga, peranan ahli juga merupakan sesuatu yang penting untuk melihat
kesatuan ini berkesan dalam menyakinkan peranannya antara pihak majikan.
Menurut beliau, ini memerlukan persetujuan ramai dalam menyokong usul- usul
yang boleh membawa kepada kebajikan pekerja terjamin. Melalui persetujuan dan
sokongan yang mejoriti membolehkan semangat untuk terus mendesak dan memprotes
majikan yang diwakili oleh wakil kesatuan dilihat lebih bersungguh- sungguh
untuk mencapai persetujuan yang lebih baik antara majikan dan wakil kesatuan
ini. Kerjasama ahli juga turut akan dilihat oleh majikan dalam mempertimbangkan
segala perundingan yang ingin dibuat. Kerana majikan akan melihat bahawa
perkara yang dituntut adalah disebabkan oleh kehendak pekerja dan bukannya oleh
segelintir ahli tertinggi dalam kesatuan sahaja.
Untuk
melihat kesatuan berkesan juga adalah dari aspek social iaitu semangat
berpasukan dan bersatu padu turut menjadi perkara penting dalam kesatuan. Ini
adalah wajar bagi sebuah kesatuan bersatu padu agar matlamat penubuhannya dapat
dicapai. Menurut presiden, para pekerja hari ini juga semakin bijak dalam
menyedari tindakan kolektif melalui kesatuan sekerja adalah lebih baik
berbanding tindakan secara individu jika mempunyai masalah dengan majikan. Oleh
itu, mereka menyertai kesatuan sekerja agar dapat membentuk satu pasukan yang
memberi manfaat kepada mereka. Ini dapat dilihat salah satu factor penting
dalam melihat keberkesanan kesatuan ini.
En. Sha
Budin juga menyatakan kesatuan yang ada dalam Pos Malaysia ini mempunyai tujuh
kesatuan yang mana tiga di semenanjung, dua di sabah dan dua di serawak.
Menurut beliau juga, untuk perkara yang melibatkan apa yang dituntuk untuk
melibatkan semua pekerja yang bekerja dibawah pos Malaysia adalah perlu untuk
mendapatkan persetujuan daripada semua cawangan kesatuan untuk membolehkan
perkara itu dapat diterima majikan dengan sepenuhnya. Ini adalah untuk perkara-
perkara yang sensitive seperti kenaikan gaji yang setara dan tidak melibatkan
elaun- elaun tertentu. Ini kerana elaun bagi pekerja di kawasan yang berlainan
adalah berbeza mengikut tempat masing- masing.
Bagi
pekerja pos di sabah kadar yang digunakan dalam membayar kerja lebih masa
adalah berbeza kerana ia mempunyai kelebihan bagi negeri ini dan serta serawa.
Ini disebabkan Negeri Sabah mempunyai
ordinan yang khusus dalam menjaga hak kebajikan pekerja. Hal tersebut adalah
sah dari segi undang- undang keranan ia telah termaktub dalam akta yang menjadi
kelebihan bagi negeri sabah dan serawak.
Seperti
yang dinyatakan oleh presiden KEPPSES, beliau telah membawa usul yang mana
pekerja pos sabah perlu ditambah jam kerja lebih masa yang perlu dibayar oleh
majikan yang mana sebelum ini adalah masa untuk kerja lebih masa adalah 104 jam
tetapi perkara ini telah dibawa oleh kesatuan untuk meningkatkan kepada 140
yang mana ia lebih menjaga dan memberi keadilan kepada pekerja. Ini kerana
sebelum ini ianya hanya dibayar 104 jam dan itu tidak adil bagi pekerja kerana
keperluan syarikat adalah perlu untuk bekerja lebih dari masa itu. Hal ini
bukan paksaan tetapi kerelaan yang diberi oleh pekerja untuk membantu syarikat
yang mana dalam secara tidak langsung syarikat perlu untuk pekerjanya kerja
lebih masa dari masa yang sepatutnya. Tetapi tidak dilihat oleh majikan ianya
perlu untuk dipertimbangkan.
Selepas
usul itu diketengahkan baru majikan memandang dan meluluskan sedangkan perkara
tersebut adalah perlu diberi kepada pekerja berdasarkan factor timbangrasa yang
perlu ada pada majikan. Menurut presiden KEPPSES ini, hal ini adalah merupakan
factor yang mana menunjukkan bahawa
keberkesanan kesatuan dalam memainkan peranannya dengan organisasi dalam
menjaga kebajikan pekerja dilihat tidak dapat dinafikan bahawa setiap pekerja perlu
menyokong kesatuan untuk memastikan kebajikan ahli- ahli sentiasa terjaga dari
segala segi samada kepentingan ataupun dari segi mendapat pembelaan sekiranya
ditindas oleh majikan.
5.0
RUJUKAN
Temubual Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Pos Pakaian
Seragam Sabah (KEPPSES), En. Sha Budin Bin Uto.
https://www.facebook.com/keppsess/media_set?set=a.260588907319410.71356.100001049071776&type=3 diakses pada 12 Mei 2016
Masya
Mansur. (____).Perundingan & Perjanjian
Kolektif https://www.scribd.com/doc/132358296/Perundingan-Perjanjian-Kolektif diakses 12 Mei 2016
6.0 LAMPIRAN
v GAMBAR BERSAMA RESPONDEN
(PRESIDEN KEPPSES)
v GAMBAR AKTIVITI-AKTIVITI
KEPPSES (MAJLIS RAYA KEPPSES)
v GAMBAR SUASANA MESYUARAT KESATUAN
PEKERJA-PEKERJA POS PAKAIAN SERAGAM SABAH (KEPPSES)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan